Američané pijí stále méně mléka

Američané pijí stále méně mléka a znepokojují tím farmáře, výrobce i prodejce. Ti už mluví o krizi a přemýšlejí, jak nepříznivý vývoj změnit. Loni průměrná spotřeba mléka ve Spojených státech činila asi 77 litrů na osobu a rok, což bylo meziročně o 3,3 procenta méně. Od roku 1975 se přitom snížila téměř o 30 procent, uvedl deník The Wall Street Journal.

Za poklesem spotřeby je rostoucí popularita balených vod, ale třeba i obavy některých spotřebitelů z velkého obsahu kalorií v mléku. Děti, které tradičně pijí hodně mléka, navíc nyní představují menší podíl americké populace než v minulosti.
Firmy z oboru znepokojuje, že tempo poklesu spotřeby mléka zrychluje. Loňské snížení bylo největší od roku 1993. Přičítají to i nárůstu ceny mléka v posledních letech. Například loni vzrostla o 9,2 procenta. Letos se ale spotřeba mléka dále snižuje, přestože ceny se zvýšily jenom nepatrně.
Prodejní objemy mléka v letošním roce ve Spojených státech meziročně klesly o 2,9 procenta. Tržby se pak snížily o 2,2 procenta. V kategorii nízkotučného mléka a odstředěného mléka, kterých se prodává nejvíce, pokles činil dokonce čtyři procenta. Roste pouze organické mléko, které ale představuje jen čtyři procenta trhu.
Mlékárny se prodej snaží oživit pomocí menších a praktičtějších balení a zdravějších variant včetně mléka obohaceného o proteiny zaměřeného na návštěvníky fitness center. Odvětví také mění marketing, když zdůrazňuje autenticitu kravského mléka a posmívá se rychle rostoucím alternativám, jako je sojové a mandlové mléko. Označuje je za imitace mléka.
Situace znepokojuje i prodejce, kteří dlouho mléko prodávali v obchodech až vzadu, takže zákazníci chtiví mléka museli projet celou prodejnou. Nyní je často zdrojem ztrát. „Mléko je pro nás extrémně důležitá kategorie,“ podotkl Alan Faust ze společnosti Kroger, která je druhým největším americkým prodejcem potravin.
Lidé podle něj už zřejmě nepovažují mléko za tolik zdravé jako v minulosti. Kroger, který má své vlastní mlékárny, se proto chystá uvést na trh novou značku mléka. Novinka bude mít větší obsah proteinů a menší obsah cukru než běžná mléka. Podobnou variantu mléka inzerovanou jako nápoj na podporu růstu svalové hmoty již začala prodávat například arizonská mlékárna Shamrock Farms.
Výrobci také stále častěji umisťují na své výrobky červenou nálepku oznamující spotřebitelům, že jde o opravdové mléko. Snaží se tak vymezit vůči populárním mléčným alternativám vyráběným z rostlin.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *