Biopotravin prodají nejvíc řetězce

Spotřebitelé v České republice loni utratili za biopotraviny celkem asi 1,8 miliardy korun. Nejvíce se jich u nás prodalo v prodejnách maloobchodních řetězců, kde jsme za toto zboží utratili kolem 1,332 miliardy korun, což je o 461 milionů korun více než v roce 2007. Informovala o tom agentura Green Marketing.

Maloobchodní řetězce tak měly loni podíl na trhu s biopotravinami 74 procent, tedy o 6,5 procenta více než o rok dříve. „Razantní rozšíření nabídky biopotravin v maloobchodních řetězcích nastalo s příchodem jejich privátních značek na přelomu roku 2007 a 2008,“ uvedla jedna z autorek ročenky věnované trhu s biopotravinami Zuzana Čítková. Do té doby byla nabídka omezena většinou na sortiment zdravé výživy, který byl vystaven v jednom regálu, zpravidla na málo frekventovaném místě, dodala.
Privátní značky maloobchodníků tvoří dnes přes 30 procent z nabízeného biosortimentu v řetězcích. Největší nabídku biopotravin pod vlastní značkou mají hypermarkety Tesco; jejich bioznačka Tesco Organic čítá 108 položek. Následuje privátní bioznačka Intesparu Natur*pur s 98 položkami, Albert Bio má 60 položek, Rossmann 49 a Naše bio řetězce Billa má celkem 18 položek. Letos v červnu prodejci v supermarketech, hypermarketech, diskontních prodejnách a drogistických řetězcích nabízeli celkem 1317 biopotravin.

Malé prodejny ztrácejí
Na trhu naopak loni ztrácely své postavení specializované prodejny, jejichž podíl na prodeji biopotravin se snížil o 4,5 procenta na 18 procent. V prodejnách zdravé výživy a biopotravin obyvatelé České republiky loni utratili 324 milionů korun. Obrat těchto prodejen meziročně rostl o 11 procent, avšak výrazně zaostal za růstem celého trhu. „Specializované prodejny biopotravin a prodejny zdravé výživy nezachytily obrovský nárůst poptávky po biopotravinách v posledních letech. Od roku 2005 ztratily 19 procent podílu na obratech trhu,“ uvedl vydavatel ročenky Tom Václavík. Přímo na farmách či tržištích se loni prodalo biopotravin přibližně za 25 milionů. V gastronomických provozovnách lidé kupovali biopotraviny výrazně více než o rok dříve a dali za ně 11 milionů korun, tedy o 6,5 milionu meziročně více. Nejrychleji rostoucí kategorií biopotravin bylo loni pečivo. Jeho prodej ve finančním vyjádření vzrostl meziročně o 324 procent. Výrazně stoupl také prodej ovoce a zeleniny, který se meziročně zvýšil o 61 procent na 111 milionů korun.
Čeští výrobci loni vyvezli do zahraničí biopotraviny za 145 milionů korun, meziročně o 45 procent více. Vývoz směřoval především na Slovensko, do Polska a dalších východoevropských zemí. Naopak do zemí západní Evropy loni vyváželi hlavně nezpracované bioprodukty, zejména obilí a zástavový skot. Celkem za vývozy bioproduktů loni inkasovali 130 až 150 milionů korun.

Růst se zpomalil
Růst trhu s biopotravinami u nás trvá již několik let, ale ve srovnání s rokem 2007, kdy dosáhl 70 procent, výrazně zpomalil na 40 procent. Za hlavního viníka označil Václavík již dříve světovou hospodářskou krizi. V letošním roce pak očekává další zpomalení růstu trhu na deset procent, v následujícím roce dvacetiprocentní růst a v roce 2011 růst třicetiprocentní. Přesto je podle něj prý těžké v současné době vývoj trhu předvídat a vše může být jinak. Zájem o biopotraviny ale i přesto, že jejich ceny jsou proti klasickým potravinám vyšší, trvá. Na celkové spotřebě potravin v České republice se loni biopotraviny podílely 0,75 procenty. S rostoucí poptávkou Čechů po biopotravinách se zvyšuje také počet jejich výrobců. Registrovaných producentů biopotravin v loňském roce přibylo o 176 na 429. Přes růst nabídky tuzemských výrobců pochází stále nadpoloviční většina u nás prodávaných biopotravin ze zahraničí. Počet našich ekologických zemědělců loni v stoupl o téměř polovinu na 1946 farem a ekofarmáři hospodařili loni na více než osmi procentech zemědělské půdy.
Letos již po páté bude u nás září měsícem biopotravin a ekologického zemědělství. Cílem kampaně, která se uskuteční pod záštitou ministerstva zemědělství, je podpořit důvěru veřejnosti v ekologické zemědělství. Během září se tak v tuzemsku uskuteční desítky akcí pro veřejnost, počínaje dny otevřených dveří na ekofarmách či přednáškami až po regionální bio dožínky a jarmarky. Lidé, kteří v září navštíví vybrané biofarmy, budou moci ochutnat ekologické potraviny či zhlédnout sedláky přímo při práci. Do akce se zapojí také výrobci a prodejci biopotravin, a to formou ochutnávek, prezentací nových produktů či různých slev.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *