„Českých potravin“ prodávaných ve slevových akcích meziročně ubylo

Obchodní řetězce po zavedení novely zákona o potravinách zmenšily ve slevových akcích meziročně na polovinu podíl potravin, které označují za české. Vyplývá to z analýzy letáků, kterou vypracovala společnost Česká distribuční. Zatímco loni bylo v letácích 29 procent potravin s logem indikujícím český původ potraviny, letošní podíl činil 14 procent.

Podle prezidenta Potravinářské komory ČR Miroslava Tomana to má několik důvodů. Zmínil obavy výrobců, zda mohou výrobek logem označit, a také mohly z trhu vymizet potraviny, které byly za české jenom označovány, ač tomu tak ve skutečnosti nebylo. „Pokles počtu potravin označených logem odkazujícím na jejich český původ je pravděpodobně dán do jisté míry úpravou pravidel pro takové značení. Stejně tak může mít na pokles vliv i opatrnost prodejců, kdy raději produkt neoznačí, než aby mohly nastat jakékoliv pochybnosti o správnosti takového označení,“ řekl ředitel České distribuční Petr Sikora. Výrobci také podle Tomana nemohou kvůli novele označovat za české ty produkty, které se v ČR vyrobily, ale suroviny z ČR nepocházely. „Máme na mysli například čokoládu, kdy ryze české čokoládovny bohužel nemohou používat české suroviny, protože u nás kakaové boby prostě nerostou, nebo různé konzervované ovoce a zeleninu, protože například kvůli pomrznutí meruněk je nutné k zachování produkce českých zpracovatelů meruňky dovážet, ale už nemohou být tyto produkty označené jako české,“ uvedl.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *