Co kupujeme a od koho

Chování obchodních řetězců se stává celoevropským problémem a nejúčinnější obranou by proto bylo legislativní opatření Evropské unie. Návrh by mohla iniciovat Česká republika. O této možnosti chce Potravinářská komora ČR (PK) jednat s ministrem průmyslu a obchodu Milanem Urbanem. Rychleji by však situaci měla pomoci řešit novela zákona o hospodářské soutěži.

Podle jednoho z autorů, poslance Ladislava Skopala, návrh novely definuje ekonomickou závislost — například vybírání poplatků za přijetí zboží do prodeje, vybírání regálného, dodatečné změny smluv nebo velmi dlouhé doby splatnosti, a měl by postihovat její zneužívání. Jako dobu splatnosti stanovuje 15 dní. Sám Skopal si je však vědom, že v tomto bodě jde návrh nad obchodní zákoník, který jako mezní uvádí 30 dní. Poslanec také připouští, že i definice ekonomické závislosti se z výčtu jednotlivých věcí může při projednávání novely změnit na obecnější formulaci. Návrh novely propustila minulý týden sněmovna do dalšího čtení a schválila zkrácenou dobu projednávání. „Přestože to nemůže postihnout všechny věci, vítáme každý návrh, který povede ke spravedlivému postavení potravinářů vůči řetězcům,“ přivítal návrh novely Jaroslav Camplík, prezident PK. Jak dodal, obchodní řetězce tvrdí, že jsou nezávislé, navzájem si konkurují a žádný z nich nemá dominantní postavení na trhu. Nejsou proto postižitelné platným zákonem o ochraně hospodářské soutěže. V mnoha případech však postupují a jednají stejně. Kromě známých poplatků na zalistování či regálného například na letošní rok shodně požadují po svých dodavatelích snížení ceny zboží s odvoláním na zdražení energií. Velkou bolestí jsou dlouhé doby splatnosti. Dodavatelé se jim nemohou bránit ani postoupením pohledávky za řetězcem jinému subjektu nebo jejím použitím na ručení bankovního úvěru. Dodavatelsko—odběratelské smlouvy jim tuto možnost zakazují.
Komora postrádá lepší a větší propagaci našich potravin. Marketingový odbor stále nepracuje, jak by si představovala. Vliv účinné reklamy ukázala loni úspěšná akce Vinařského fondu propagující Svatomartinské víno, které se díky ní těšilo velkému zájmu spotřebitelů. PK chce během krátké doby spustit internetovou stránku Najdi si svého výrobce. Má naučit spotřebitele, aby na trhu vyhledávali značky výrobců, o jejichž produkci se již dříve přesvědčili, že je kvalitní. „Musíme bojovat proti značkám typu Euroshoper,“ poznamenal Camplík s tím, že je nesou potraviny „vyrobené kdo ví kde.“ Komora chce také spustit ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví a ministerstvem zemědělství kampaň za zdravou výživu. Má poučit spotřebitele o vlastnostech surovin a přísad v potravinářských výrobcích. Ti pak snad budou ve vlastním zájmu věnovat více pozornosti textům na obalech potravin.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *