Farmářské prodejny chtějí expandovat

Společnost Český grunt provozující největší tuzemskou síť farmářských prodejen změnila své jméno na Náš grunt. Hlavním důvodem změny je chystaná expanze na Moravu a zejména na Slovensko. Uvedla to firma, pod jejíž značkou v současnosti v tuzemsku funguje sedmnáct obchodů. Do konce chce zprovoznit tři další prodejny.

Český grunt otevřel svou první prodejnu v létě 2010 na Pražských Vinohradech. Od té doby se výrazně rozšířil i do dalších měst. Obchodní síť funguje převážně na bázi franšízinku, jednu prodejnu provozují sami majitelé. Zájem o koncept se objevil i na Slovensku. V současnosti zde Náš grunt jedná se třemi konkrétními partnery. Pokud vše dobře dopadne, mohla by podle spolumajitele firmy Aleše Kotěry první prodejna v zemi pod Tatrami otevřít v příštím roce. Společnost plánuje do konce roku 2015 v tuzemsku 40 až 50 prodejen. Potencionál slovenského trhu její majitelé odhadují na 15 obchodů. „S rozvojem sítě mimo ČR logicky přichází i změna názvu společnosti, která přejmenováním na Náš grunt vychází vstříc zákazníkům a obchodním partnerům na Moravě a Slovensku,“ uvedl Kotěra. Do 30 dnů by postupně měly být viditelně přejmenovány všechny prodejny. „Při výběru nové provozovny vždy pracujeme v tandemu s franšízantem, společně posuzujeme kupní sílu města a lokalitu, kde se pohybuje naše cílová skupina. Stejně pečlivě postupujeme i při výběru regionálních dodavatelů,“ popsal postup otevírání nových poboček Kotěrův kolega Jiří Málek.
Kamenné prodejny specializované na výpěstky drobných zemědělců a potraviny od místních malovýrobců zažívají na tuzemském trhu rozmach. Počet farmářských obchodů rychle roste zejména ve větších městech a jejich majitelé si zájem zákazníků pochvalují. Produkty malých farem a výrobců potravin lze koupit už i na internetu. Češi si farmářské produkty v poslední době oblíbili navzdory tomu, že ceny ve farmářských obchodech jsou o něco vyšší než v klasické prodejní síti. Rozmachu farmářských prodejen předcházel úspěch farmářských trhů. Podle informací Státní veterinární správy se loni trhy konaly nejméně na 170 místech, letos patrně přibudou nové. Pouliční farmářská tržiště se v roce 2010 stala doslova hitem nejprve v Praze, poté začala houfně přibývat i jinde a dnes fungují ve všech krajích. Zájem farmářů o přímý prodej výpěstků, ať už prostřednictvím trhů nebo přímo ve svých statcích, v poslední době roste. Dostávají lépe zaplaceno, neboť se nemusejí dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v tomto způsobu nákupu hledají alternativu k supermarketům a průmyslově vyráběným potravinám, jejichž kvalitu a čerstvost někteří z nich kritizují.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *