GM potraviny se objevily v českých obchodech

Na pultech řady obchodních řetězců i menších prodejců v České republice se objevily výrobky obsahující geneticky modifikované organismy (GMO). Jedná se o několik rostlinných olejů firem Setuza a Ahold vyrobených z geneticky modifikované sóji. Upozornila na to dnes ekologická organizace Greenpeace, která současně varovala před nebezpečím postupného zamoření českého trhu geneticky modifikovanými potravinami.

Z nedávného průzkumu trhu, který uskutečnilo Greenpeace v rámci své kampaně zaměřené proti uvolňování GMO do životního prostředí, vyplynulo, že největší český výrobce stolních olejů Setuza Ústí n. Labem používá při výrobě stolních olejů také geneticky modifikovanou složku, sóju Roundup Ready (MON – 04032-6). Stalo se tak přesto, že společnost několikrát deklarovala svůj záměr GMO ve výrobě nepoužívat.

Označené produkty obsahující GMO se objevily pod různými značkami v řadě supermarketů i menších obchodů, a to i v síti obchodních řetězců, které se již dříve zavázaly, že GM potraviny prodávat nebudou.

Firma Tesco dala na trh rostlinný olej vyrobený z GM sóji pod svou vlastní značkou. Taková obchodní politika by byla v Británii, kde má tato společnost své sídlo, nemyslitelná. Tesco se naopak ve své mateřské zemi zavázalo, že všechny jeho výrobky budou GE free, a přísně dbá, aby se v jeho britských prodejnách neobjevily žádné produkty nesoucí GM označení.

Podobně je tomu i u největšího evropského řetězce Carrefour, který se jako první v Evropě zavázal, že bude striktně GE free. Přesto dal u nás na trh rostlinný olej firmy Setuza vyrobený z GM sóji.

„Tento postoj velmi zřetelně ukazuje na skutečnost, že některé obchodní řetězce nepovažují českého zákazníka za rovnocenného spotřebitelům ze zemí západní Evropy a uplatňují zde dvojí standard. Potvrzuje se tak předpoklad, že nové členské země EU se stanou ‚trojským koněm‘, pomocí něhož se některé firmy budou snažit proniknout se svými GM potravinami na evropský trh,“ uvedla koordinátorka genetické kampaně Greenpeace ČR Magdalena Klimovičová.

Greenpeace na tuto skutečnost upozornilo již v době zahájení své spotřebitelské kampaně na jaře 2004. Tehdy vycházelo z prohlášení prodejních řetězců, které od nich získalo v rámci širokého průzkumu trhu, kdy oslovilo několik desítek největších výrobců a prodejců potravin na našem trhu a požádalo je o jejich stanovisko v otázce výroby a prodeje GM potravin. Některé prodejní řetězce se zavázaly, že nebudou prodávat žádné GM potraviny, jiné takový závazek odmítly a rozhodly se vyčkat, co na GM potraviny na pultech řekne český zákazník. [1]
„Není přitom důvod se domnívat, že by se český zákazník choval jinak, než zákazník např. v Rakousku či Británii. Průzkumy ukazují, že většina českých spotřebitelů nechce kupovat GM potraviny a že stále větší množství zákazníků se orientuje na kvalitu,“ zdůraznila Klimovičová. „Předpokládáme, že tak, jak se bude zvyšovat životní úroveň a koupěschopnost obyvatelstva, bude růst poptávka po potravinách vyšší kvality včetně produktů ekologického zemědělství, jejichž prodej v zemích západní Evropy roste každoročně až o 30 procent.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *