Hypermarkety vedou

Zejména strmá expanze hypermarketů charakterizuje maloobchodní potravinářskou scénu posledních zhruba pěti let. Potvrzují to výsledky komplexního výzkumu společností INCOMA Research a GfK Praha, který proběhl v listopadu loňského roku. Podle něj v průběhu devadesátých let dávala většina obyvatel ČR při nákupu potravin přednost malým samoobsluhám, na sklonku dekády se stal hlavním nákupním místem supermarket.

V loňském roce se však na první příčku pomyslného žebříčku prodraly hypermarkety. Zatímco v listopadu 1997 tento typ prodejen za hlavní místo svého nákupu potravin označovalo pouhé jedno procento respondentů, o dva roky to již bylo 16 procent a v listopadu loňského roku dokonce 20 procent. Zdvojnásobil se i podíl lidí, kteří si pro potraviny chodí do diskontních prodejen – z devíti procent v roce 1997 stoupl 18 procent v loňském roce. Naproti tomu supermarkety od roku 1997 zůstávají téměř na stejné úrovni – 26 procent kupujících v roce 1997, 26 procent o rok později a také v loňském roce. Na vrcholu obliby byly podle průzkumu v roce 2000, kdy je používalo 29 procent dotázaných. Zmíněný vývoj nepříznivě dopadá zejména na menší samoobsluhy. Těm ještě v roce 1997 dávala přednost téměř polovina kupujících (49 %). Od té doby jejich obliba postupně klesala a v závěru loňského roku v nich nakupovalo potraviny pouze 20 procent dotázaných. Podobný pokles zaznamenaly i pultové prodejny potravina – z 13 procent v roce 1997 je jako hlavní nákupní místo loni označilo pouze pět procent lidí. Příznivé je zjištění, že obyvatelé ČR jsou podle výsledků průzkumu s kvalitou a čerstvostí potravin v maloobchodní síti spokojeni. Podíl spokojených je přitom velmi vysoký a ve sledovaných pěti letech kolísal od 90 procent v roce 1997 do 96 procent v letech 1999 a 2001.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *