Jedná se o prodeji Budvaru

O prodeji pivovaru Budvar mají jednat ministr průmyslu a obchodu Milan Urban a ministr financí Bohuslav Sobotka. Podnik přitom spadá pod ministerstvo zemědělství, které o jednáních nic neví. Informuje o tom nové vydání časopisu Týden.

„Stále platí rozhodnutí vlády, že je Budvar z privatizace
vyřazen,“ řekl uvedl vedoucí odboru komunikace ministerstva zemědělství Pavel Kovář. Jakéhokoli rozhodnutí o privatizaci tohoto podniku by se podle něj muselo účastnit MZe jako jeho zřizovatel. Čistý zisk Budvaru je příjmem státního rozpočtu. Všechny předchozí úvahy o privatizaci Budvaru přitom překazili právě ministři zemědělství, poznamenává Týden. Zároveň ale dodává, že hlas Jaroslava Palase tentokrát nemusí být rozhodující. „V případě, že se postaví proti, může očekávat podporu napříč celým politickým spektrem. Velká část politiků totiž tvrdí, že kdo podporuje privatizaci Budvaru, je podplacen firmou Anheuser-Busch,“ dodává týdeník.
Ministr průmyslu Urban informace o chystané privatizaci
nevyvrátil. „Nezastírám, že o tom jednáme, ale zatím není nic
definitivního,“ řekl Týdnu. Zároveň nechtěl upřesnit, jaký výnos od případné privatizace očekává, ani kdy by se mohla uskutečnit. Stát by podle týdeníku za Budvar mohl utržit více než za petrochemický koncern Unipetrol. Ředitel podniku Jiří Boček se k ceně nechtěl vyjadřovat. „Tržní cena není stanovena, protože se momentálně o prodeji neuvažuje,“ uvedl. Podle Týdne se hodnota pivovaru obvykle odhaduje podle výtoče, která loni byla 1,2 milionů hektolitrů piva. Tržní cena pivovaru by tak mohla činit přibližně 12 miliard korun.
„Cena Budvaru je v hodnotě trhů, na nichž blokuje vstup
americkému koncernu Anheuser-Busch,“ řekl týdeníku analytik
společnosti DAFI Martin Pražák. Podle něj by se tak mohla
pohybovat mezi deseti až dvaceti miliardami korun. Týden
připomíná, že pivovar si celosvětově zaregistroval 320 ochranných známek. Právě ty by konečnou cenu mohly zvýšit.
Pokud by totiž Budvar získala americká firma Anheuser-Busch, mohla by prodávat i na trzích, kde jí to ochranné známky jihočeského pivovaru zatím neumožňují. V celém světě je to přibližně sto zemí. Patří mezi ně i Německo, které má druhý největší trh s pivem na světě. Anheuser-Busch by získal přístup i na čtyřicet dalších trhů, kde spory o ochrannou známku ještě neskončily.
Stranou zájmu o Budvar podle týdeníku nezůstanou ani soupeři americké firmy. „Konkurenti americké společnosti by mohli s pomocí Budvaru držet úspěšnějšího protivníka na uzdě. Pokud dá vláda prodeji českého pivovaru zelenou, zájemci se určitě najdou,“ uzavírá Týden.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *