Jednotný trh unie není jednotný

Podle Agrární komory ČR (AK) se v kuřecím mase z dovozu až třikrát častěji než v tuzemském vyskytují salmonely. Komora to tvrdí na základě testů Vysoké školy chemicko-technologické. Ta prověřila 34 vzorků zakoupených v tržní síti (prodejny Makro, Tesco, Albert, Spar a Kaufland). Z toho 21 vzorků mělo značení původu z ČR, deset bylo z Polska, dva z Brazílie a jeden z Francie. Z celkem 13 vzorků z dovozu byly salmonely v šesti. U tuzemských výrobků byly ve třech případech.

 Při převedení na procenta to znamená, že salmonely byla ve 46 procentech výrobků  z dovozu a jen ve 14 procent tuzemských výrobků. Komora k tomu poznamenává, že je možné se důvodně domnívat, že i surovina pro  tuzemské výrobky se salmonelami byla dovezena ze zahraničí, protože firmy, z nichž pocházejí, zpracovávají importovaná kuřata. Podle prezidenta AK Jana Veleby by měl stát zintenzivnit a zlepšit kontroly zejména dováženého masa a čeští zákazníci by měli spíše preferovat kuřata od domácích producentů. Vodítkem jim k tomu je značka CZ a číslo závodu. Na stránkách Státní veterinární správy ČR (SVS) by si měli zjistit, které české firmy mají zároveň i drůbeží porážky. U nich je podle komory téměř stoprocentní pravděpodobnost, že opravdu jde o tuzemské kuře. Podle Veleby i na tiskové koferenci Agrární komory ČR přítomných představitelů drůbežářských firem, nejde mluvit o jednotném trhu unie. Existují nejen rozdílné požadavky na zpracování kuřat, ale naše produkce se na pulty zahraničních obchodů nemůže dostat. Zatímco v České republice musí všichni drůbežáři chladit těla drůbeže studeným vzduchem, například Polsko má výjimku a stále ještě může kuřata chladit vodou. „Rozdíl v chlazení jatečně opracovaných kuřat vodou a vzduchem způsobuje v nákladech rozdíl ve výši jedné až dvou korun na kilogram v neprospěch chlazení vzduchem,“ uvedl Veleba. Ten také připomněl nárůst záporného salda v našem zahraničním obchodě s drůbeží. Zatímco rok před vstupem do EU dosahovalo toto saldo minus 693 milionů korun, loni to již byly záporné dvě miliardy 269 milionů korun.
Jak připomněl Andrej Babiš z firma Agrofert Holding, zatímco německý nebo francouzský spotřebitel nekoupí zahraniční potraviny, pro českého konzumenta je stále rozhodující ne původ nebo kvalita zboží, ale jeho cena.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *