Malá propagace domácích výrobků

Stát propaguje domácí potraviny neostatečně, řekl dnes na tiskové konferenci Miroslav Koberna z Potravinářské komory. Zatímco Česko podporuje národní či regionální značky potravin zhruba 250 miliony korun ročně, sousední a z hlediska počtu obyvatel o něco menší Rakousko na propagaci místních výrobků dává kolem dvou miliard Kč ročně. Podle ministerstva zemědělství (MZe) však nelze výši příspěvků na propagaci domácích potravin v Česku a Rakousku porovnávat. V Rakousku se na financování kromě státu podílejí také výrobci.

Stát nyní finančně podporuje národní značku kvality Klasa a označení Regionální potravina. Potravinářská komora od loňska používá logo s Českou vlajkou a nápisem „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou“.
„Do toho všeho se ročně nainvestuje tak 250 milionů korun, v zemi, která má deset milionů obyvatel,“ uvedl Koberna. „Když se podíváte do Rakouska, tak tam do propagace rakouských potravinářských výrobků jdou ročně v přepočtu zhruba dvě miliardy, na trh, který je proti nám dvoutřetinový,“ dodal s tím, že rakouský spotřebitel je denně přesvědčován o tom, že má kupovat domácí zboží, protože je nejlepší. „A ten spotřebitel se podle toho chová,“ podotkl.
„V Rakousku takovéhle kampaně a investice ze strany státu jsou v řádu několika desítek let,“ uvedla Emilie Pražáková z obchodního řetězce Tesco. „My sami nejsme schopni tu edukaci udělat v takovém kalibru jako funguje se státní podporou,“ dodala.
Mluvčí MZe Kateřina Böhmová v reakci na výroky potravinářů uvedla, že financování marketingu domácích potravin v Česku a Rakousku se výrazně odlišuje. „Tamní podpora je realizována převážně přes agenturu AMA zaměřenou na zemědělský marketing obecně, včetně účasti na stěžejních veletrzích a výstavách,“ uvedla. „Na to kritici MZe zřejmě nedopatřením pozapomněli, ačkoli český přístup je vůči potravinářům ohleduplnější,“ dodala. Česko podle Böhmové poskytuje na marketing maximum, který mu dovoluje státní rozpočet, a na rozdíl od jiných kapitol nejsou peníze na tuto oblast výrazněji omezovány.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Zdeňka Juračky podporu prodejů místních potravin v řetězcích komplikují také časté personální změny na ministerstvu zemědělství a složitá byrokracie.
Podle majitele největší tuzemské agropotravinářské skupiny Andreje Babiše jsou Češi v otázce potravin stále výrazně menšími patrioty než Poláci, Francouzi a Rakušané. Řada členských zemí EU přes deklamace o volném trhu navíc využívá různá netarifní opatření, aby znemožnila dovozy zahraničních potravin.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *