Máslo je u spotřebitelů opět v kursu

Snížení ceny másla v posledních měsících zvýšilo zájem českých spotřebitelů o tento tradiční mléčný výrobek. Současně prodejci i výrobci hlásí mírný odklon od jeho běžné náhražky, takzvaného margarínu. Tento trend potvrdila i statistika společnosti Nielsen s tím, že i přes vyšší zájem u nás prodej margarínů nadále nad máslem převažuje.

Zatímco letos v červnu stálo podle Českého statistického úřadu čtvrt kilogramu másla na pultech tuzemských obchodů v průměru zhruba 22 korun, o rok dříve to bylo téměř 28 korun a na konci roku 2007 byla jeho cena proti té současné dokonce o šedesát procent vyšší a blížila se čtyřiceti korunám. Řada spotřebitelů tehdy v reakci na zdražení másla sáhla po levnějších margarínech.
V současné době jsou ceny margarínů a másla téměř srovnatelné. Například půlkilové balení rostlinného tuku Perla máslová příchuť stojí v supermarketu Albert na Václavském náměstí v Praze 33 korun, cena másla se pohybuje v závislosti na výrobci od 18 korun za čtvrt kila.
Přestože v období od června 2008 do letošního května prodej másla u nás vzrostl meziročně o čtvrtinu na 23,67 milionu kilogramů, obchodníci za něj kvůli poklesu cen utržili 1,95 miliardy korun, meziročně o víc než pět procent méně. Naopak prodané množství margarínu se ve stejném období snížilo o 11,7 procenta na 28,09 milionu kilogramů. Hodnota prodeje se však vlivem růstu cen zvýšila zhruba o 72 milionů na 2,05 miliardy korun, vyplývá z údajů Nielsenu.
„V současné době pozorujeme v této kategorii (margarínů) spíše klesající trend,“ uvedla Andrea Jandová, mluvčí společnosti Unilever, která dodává na trh margaríny značek Rama, Perla či Flora. „Evidujeme mírný pokles prodeje zejména dražších značek, který je kompenzován nárůstem prodeje cenově dostupnějších margarínů. Z krátkodobého hlediska cena hraje ve prospěch prodeje másla, hlavně u pečení je máslo volbou u velké částí zákazníků,“ uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Libor Kytýr. Zákazníci jsou podle něj v době ekonomické krize více než dříve citliví na cenu. Zatímco máslo poměrně výrazně zlevňovalo, margaríny během stejného období několikrát zdražily, vysvětlil.
Podle statistiky Českomoravského svazu mlékárenského tuzemská roční spotřeba másla loni vzrostla o 0,6 kilogramu na 4,8 kilogramu na osobu. Podle výkonného ředitele svazu Michala Němce mělo kromě poklesu cen másla na tomto jevu svůj podíl i zvýšení cen margarínů v loňském roce. Máslo spolu s mlékem je však mezi mléčnými výrobky výjimkou, spotřeba všech ostatních mléčných výrobků v ČR loni poklesla.
Margarín, vytvořil před 140 lety francouzský lékárník a chemik Hippolyte Mege-Mouriés coby náhražku tehdy nedostatkového másla a šlo o speciálně upravený hovězí tuk. Dnešní margaríny jsou rostlinného původu. Pro jejich výrobu se používají nejčastěji řepkový, slunečnicový nebo olivový olej. V mnoha částech světa se margarín stal nejprodávanějším mazadlem a předstihl i máslo a olivové oleje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *