Meteorologové budou mít lepší přehled o srážkách či suchu

Meteorologové budou mít přesnější informace o aktuální srážkové činnosti, takže budou moci lépe vypočítávat odhady jejího vývoje. To je důležité například při povodních. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) v projektu za 58,1 milionu korun vyměnil oba své radary a zvýšil počet lokálních automatizovaných dobrovolnických stanic, které zapojil do výstražného systému. Informoval o tom mluvčí ČHMÚ Petr Dvořák.

Srážkovou činnost v České republice a jeho blízkém okolí monitorují radary Skalky na střední Moravě a Brdy ve středních Čechách. Dosavadní zařízení byla technicky zastaralá, opotřebovaná a na konci své životnosti, uvedl mluvčí. Nově instalované radary jsou spolehlivější.

Radary poskytují informace o srážkových jevech v atmosféře ve třech rozměrech, vysokém prostorovém rozlišení a v pětiminutových intervalech. Plošné odhady srážek za určité období, které je možné na základě těchto dat vypočítat, jsou klíčovým podkladem pro meteorologické a hydrologické předpovědi. Využívají se také pro výstražné účely při informování o nebezpečných jevech v počasí nebo hrozbě povodní.

Díky projektu, na který 49,4 miliony korun přispěla Evropská unie, a zbytek byl financován ze Státního fondu životního prostředí a samotným ČHMÚ, také přibylo v západní polovině Čech dvacet automatizovaných stanic dobrovolnické srážkoměrné sítě. Rovněž informace z těchto stanic nyní směřují do povodňového informačního systému POVIS.

Mezi stanicemi na sledování srážek spravovaných dobrovolníky mají v současné době převahu stanice s manuálním provozem. Ty jsou ale pro předpovědní a výstražné účely nepoužitelné, protože naměřená data o denních srážkových úhrnech jsou zasílána ČHMÚ po uplynutí kalendářního měsíce poštou. Naopak u stanic s automatizovaným provozem jsou k dispozici se zpožděním pouze asi 15 minut a nepřetržitě. Vzhledem ke zvyšující se extremitě klimatu a s ní souvisejícím častějším výskytem extrémních situací (lokální povodně, sucha, bouřky, přívalové srážky) se ukazuje nutnost další postupné automatizace stávající manuální srážkoměrné sítě, dodal mluvčí.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *