Ministerstvo chce podpořit chov drůbeže

Produkce českých kuřat v současné době klesá. V oblasti chovu drůbeže proto ministerstvo zemědělství chystá další možnosti, jak české chovatele podpořit. „V současné době připravujeme nový dotační podprogram, který je nyní ve fázi příprav, a zaměřuje se na podporu provádění preventivních opatření proti výskytu zoonóz v chovech drůbeže,“ uvedl ministr zemědělství Ivan Fuksa. Zoonózy jsou nákazy, které jsou přenosné mezi člověkem a zvířetem.

O poklesu produkce českých kuřat se dnes přesvědčil ministr Fuksa při návštěvě Školního zemědělského podniku v Lánech. Tento podnik měl ještě v roce 2008 vlastní chov brojlerů, které se také rovnou na místě poráželi a zpracovávali. Kvůli výraznému poklesu cen a naopak vysokému nárůstu finančních prostředků na krmiva, byli nuceni místní provoz výkrmu zavřít, informovala mluvčí ministerstva Tereza M. Dvořáčková.
V současné době v Lánech funguje pouze porážka kuřat, ale i ta klesá. „Dříve se naše produkce masa pohybovala kolem 2500 tun masa ročně. V současné době jsme na 1500 tunách s tím, že pro letošní rok očekáváme výsledky kolem 1050 tun,“ popsal současnou situaci ředitel Školního zemědělského statku Miroslav Špička. Důvodem je především dovoz levných kuřat hlavně z Polska. Navíc řada chovatelů přestala kuřata produkovat. Ale jak potvrzuje ředitel podniku, i při tak malé produkci je často problém s odbytem. Proto zvažují pronájem celého zařízení jinému subjektu s vlastní produkcí kuřat, který by se produkci a porážce kuřat věnoval.
Podle ředitele podniku by v současné době pomohla především výrazná propagace českých potravin, v čemž se shoduje s ministrem zemědělství Ivanem Fuksou. „O stavu českého zemědělství rozhodují lidé každý den v obchodech, když nakupují. Podle jejich volby jdou finanční prostředky buď mimo hranice naší země nebo jsou směřovány k českým zemědělcům. Na místě je proto také podpora českých potravin, o kterou se již snažíme,“ uvedl ministr Fuksa a připomněl, že podpora prodeje českých potravin patří mezi jeho hlavní priority. Proto v současné době běží již několik projektů, které mají nákup českých výrobků podpořit. Jde například o dobře známou značku Klasa, která označuje kvalitní české potravinářské produkty. Od loňského roku také funguje projekt Regionální potravina, který se zaměřuje na malé a střední výrobce v jednotlivých regionech. Cílem obou projektů je především prosadit na českém trhu opravdu kvalitní, chutné a čerstvé potraviny. Zároveň projekty podporují zaměstnanost v daném regionu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *