Mražené ryby lidé nahrazují čerstvými

Od loňského října do letošního září kleslo v tuzemských obchodech množství prodaných mražených ryb o patnáct procent. Tento trend vychází především z nižších prodejů mraženého pangasiuse, jehož oblíbenost v českých domácnostech značně klesá. Vyplývá to z šetření společnosti Nielsen. Obchodníci na druhé straně v poslední době zaznamenávají celkově vyšší poptávku po čerstvých chlazených rybách. Více se konzumují i sladkovodní ryby z domácích zdrojů.

Prodeje pangasia, který se do české republiky dováží převážně z Vietnamu, meziročně klesly o třetinu. Tržní podíl sladkovodní ryby pangasia v kategorii mražených ryb tak dosahuje zhruba pětiny. Podobný je podíl celých mražených ryb a obalovaných rybích výrobků. Téměř polovinu trhu mražených ryb podle Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen představuje rybí filé.
Mediální zástupce obchodního řetězce Interspar Aleš Langr potvrdil, že v průběhu roku představují mořské ryby 65 procent veškerých prodejů ryb řetězce, sladkovodní ryby zbylých 35 procent. V předvánočním období ale lidé jednoznačně nejvíce kupují kapra. Různě zpracované kapří maso před svátky tvoří zhruba 40 procent celkových prodejů ryb. Dalšími nejprodávanějšími rybami jsou losos, pstruh a tuňák.
Zvýšený zájem o chlazené ryby zaznamenávají také v Tescu. Naopak klesá zájem o rybí konzervy. Mluvčí řetězce Tesco Jan Dvořák potvrdil stagnaci prodejů mražených ryb v důsledku poklesu zájmu o pangasia. Nejprodávanějším rybou v Tesku je losos. Jeho prodeje v poslední době výrazně rostou, loni se meziročně zdvojnásobily.
Češi dlouhodobě dávají přednost mořským rybám, kterých ročně snědí kolem čtyř kilogramů. Spotřeba sladkovodních ryb několik let po sobě mírně roste, loni se zvýšila na 1,43 kilogramu na osobu. Celkově Češi ve srovnání se zbytkem Evropy jedí podprůměrné množství ryb. Podle odborníků především z cenových důvodů upřednostňují drůbeží maso.
Takřka 90 procent produkce tuzemských rybářů ve výši asi dvacet tisíc tun ryb ročně představuje kapr. Necelá polovina směřuje na vývoz. Drtivá většina kaprů, asi 85 procent, se prodá před Vánoci, šest až osm procent o Velikonocích. Lidé ale začínají místní ryby více jíst i v průběhu roku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *