Na jídle prý začínají šetřit i bohatší lidé

Na potravinách v České republice začínají šetřit už i lidé s nadprůměrnými příjmy. V loňském roce ve skupině s platem nad 25 tisíc korun přibylo téměř o tři čtvrtiny těch, kdo uvádějí cenu jako hlavní kritérium při výběru potravin. Při nákupu se přesto podle svého tvrzení Češi však stále nejvíce řídí kvalitou potravin. Vyplývá to z výsledků dnes zveřejněného průzkumu společnosti KPMG.

Podle údajů Českého statistického úřadu vzrostly loni ceny potravin a nealkoholických nápojů v ČR o 4,9 procenta. Reálná mzda v Česku přitom naopak poklesla.
„Proto lidé, a to i s vyššími platy, stále citlivěji reagují na cenu potravin. Zatímco položky jako nájem či energie krátkodobě neovlivní, okamžitě ušetřit mohou u spotřebního zboží, zejména potravin a nápojů. Jedním ze způsobů je, že využijí nabídek zboží v akci,“ uvedl Karel Růžička z KPMG.
Průměrná částka, kterou lidé za potraviny vydávají se za poslední dva roky příliš nemění. Tři ze čtyř zákazníků uvádějí, že za potraviny vydají maximálně do 2500 Kč za osobu.
Nejdůležitějším kritériem, podle něhož se lidé rozhodují, jaké potraviny v obchodech nakoupí, zůstává stejně jako loni kvalita výrobků. Že se rozhoduje podle kvality, uvedlo stejně jako loni 49 procent respondentů. Druhým nejdůležitějším faktorem pro výběr potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků. Cenu na prvním místě uvedlo proti loňským 16 procentům 26 procent respondentů s platem mezi 25 001 a 30 000 Kč měsíčně. „U příjmové skupiny nad 30 000 korun měsíčně jsme pak zaznamenali nárůst dvojnásobný, a to z loňských osmi na letošních 16 procent,“ podotkl Růžička.
„Téměř 60 procent respondentů označilo, že současnou nabídku potravin vnímá jako nedostatečnou. Nejčastěji nám chybí kvalitnější a čerstvá zelenina, ale i mléčné výrobky a ovoce,“ dodal Růžička.
Čtyři z deseti lidí v průzkumu uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je požadují za kvalitnější než běžné potraviny. Ze statistik přesto vyplývá, že biopotraviny v Česku tvoří pouze necelé jedno procento z celkem prodaných potravin. Přes osmdesát procent lidí uvedlo, že preferuje české výrobky.
Obecně známou skutečnost, že kromě kvality slyší Češi také na cenu, potvrzuje podle KPMG i vysoký počet zákazníků, kteří sledují slevové akce obchodních řetězců. Třetina nakupujících uvedla, že sleduje, jestli rozdíl v ceně uvedený na letáku odpovídá realitě v obchodech.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *