Nabídka biopotravin v obchodech roste

Nabídka biopotravin v obchodních řetězcích se v Česku stále rozšiřuje. Od ledna 2009 do loňského září vzrostla takřka o 90 procent na více než 2800 položek. Téměř čtvrtinový podíl v kategorii má dětská výživa. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI) a zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe). V řetězcích se prodají zhruba dvě třetiny biopotravin. Roste podíl přímého prodeje bioproduktů na farmách či trzích

Podle již dříve zveřejněných údajů trh s biopotravinami v ČR loni meziročně vzrostl bezmála o sedm procent na 1,78 miliardy Kč. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává přesto stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. Podle akčního plánu, který v prosinci 2010 schválila vláda, by přitom podíl biopotravin na spotřebě měl do roku 2015 vzrůst na tři procenta.
Během uvedených let se podle analýzy rozšířila nabídka trvanlivých i čerstvých potravin v biokvalitě. Všechny supermarkety i hypermarkety například v současnosti nabízejí biomaso, které měly dříve v nabídce pouze výjimečně. Dětská výživa zůstává zhruba s  24 procenty nejdůležitější kategorií. Spadají do ní nejen přesnídávky či náhradní mléčná výživa, ale také kaše, maso, zeleninové příkrmy, nápoje či sušenky.
„Pokud jde o vývoj cen, u některých biopotravin, jako je mléko, máslo a jogurt, se během let téměř nezměnily. Naopak ceny rostou u biovajec a biomrkve,“ uvedl mluvčí MZe Hynek Jordán. Podobně podle něj rostou ceny také u kuřecího masa. Důvodem tohoto vývoje je podle mluvčího chybějící konkurence jejich producentů.
Jako jedna z největších překážek většímu růstu prodejů biopotravin je dlouhodobě uváděna jejich vyšší cena oproti běžně vyráběným produktům. Biopotraviny jsou vyráběny v menších objemech, což zvyšuje náklady na jednotku produkce a následně jejich cenu. „Pokud se ale biopotraviny vyrábějí v dostatečných objemech, cenový rozdíl se snižuje, případně není žádný,“ podotkl Jordán.
Například u biojogurtů je podle něj cena v současné době již srovnatelná s cenou klasických jogurtů stejné kategorie. Podobně se ceně konvenčního mléka přibližuje cena biomléka, vyplývá z analýzy, která vznikla na základě výstupů BIOmonitoru agentury Green marketing zahrnující data z 12 maloobchodních řetězců.
Podle údajů, které začátkem května zveřejnil server Kupi.cz, jenž monitoruje ceny potravin v obchodech, zůstávají biopotraviny v ČR o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří právě jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent.
Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šesti procent.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *