Nabídka domácích značek v pivotékách roste

V České republice přibývá specializovaných obchodů s rozmanitou nabídkou piv, takzvaných pivoték. Podle serveru Pivní recenze.cz jich je již okolo šesti desítek, zhruba o deset více než před rokem. Zatímco ve velkých městech je trh prakticky nasycen, nově pivotéky vznikají již i v mnohem menších obcích. S rostoucím počtem minipivovarů rozšiřují pivotéky nabídku domácích piv, naopak nabídka těch zahraničních stagnuje, řekl předseda Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

„Velká města mají počty pivoték už víceméně stabilní, trh je před nasycením. Vznikají však pivotéky v menších městech a na vesnicích,“ řekl Jan Grmela ze serveru Pivní recenze.cz. Za příklad uvedl obec Petrov u Strážnice na vinařském Hodonínsku se zhruba tisícovkou obyvatel. Tamní pivotéka má podle něj velmi exotickou nabídku, která není samozřejmostí ani v mnohem větších městech.
Rozmáhajícím se trendem jsou podle Grmely pivotéky v ochutnávkových pivnicích. „Ty bývají v podobě dvou, tří lednic s pivem, které si mohou hosté zakoupit domů,“ podotkl. Podle typu pivnice jde o piva čerstvá česká, často v nabídce však bývají i zahraniční kousky, mnohdy špatně dostupné.
Podle Šuráně, který je zároveň spolumajitelem pražské restaurace a pivotéky Pivovarský klub, se v souvislosti s tím, jak v Česku masivně přibývá minipivovarů, mění i sortiment pivoték. „Jednoznačně se zvyšuje podíl domácích piv,“ uvedl Šuráň. V nabídce pivoték podle něj v průměru sice stále zhruba ze 60 procent převládají zahraniční piva. „Ale prodej je úplně naopak, více se prodává českého piva než zahraničního,“ podotkl. Pivovarský klub má podle svého webu kromě šesti čepovaných v nabídce minimálně 240 různých lahvových piv.
U zahraničního prodejci využívají dlouhé trvanlivosti. „Prostě to tam stojí a on si to za čas někdo koupí,“ řekl. Obrátkovost je podle něj ale vyšší u tuzemského piva. Malé domácí pivovary totiž piva nepasterizují a ta se musí proto brzy vypít. Přibývající pivotéky Šuráň nebere jako nevítanou konkurenci, je za ně naopak rád. „Čím víc poroste počet pivoték, tím i zákazníků, kteří budou vědět, že existuje i jiné pivo než jen český ležák, bude přibývat,“ řekl.
Počet minipivovarů se za poslední tři roky více než zdvojnásobil a v půlce letošního března jich podle údajů jejich svazu bylo 215. Šuráň tehdy odhadoval, že do konce roku 2015 by jich v zemi mohlo být až 350. Zejména díky pokračujícímu růstu jejich počtu minipivovary loni uvařily o 15 procent piva více než o rok dříve.
Minipivovary, které nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny, se snaží své zákazníky lákat na jiné pivo, než je v Česku i celosvětově nejrozšířenější ležák. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit různé pivní speciály, což také dělají. Mezi zákazníky je velký zájem například o silná piva typu India Pale Ale či pšeničná piva.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *