Nabídka piv se rozšiřuje

V České republice v posledních letech výrazně přibývá pivovarů a rozšiřuje se nabídka pivních druhů a stylů. Celková produkce českého pivovarství však již několik roků klesá či stagnuje stejně jako domácí spotřeba. Ta se navíc z oblíbených hospod stále více přesouvá do domácností. Vyplývá to z pivovarských statistik. Vrátit Čechy do hospod pivovarníci chtějí mimo jiné i Dnem českého piva, do něhož se v sobotu zapojí přes 4000 tuzemských podniků.

Zatímco na začátku 90. let existoval v celém Československu jediný minipivovar, pivovar u Fleků, v polovině roku 2009 jich bylo zhruba osmdesát, letos v červnu již 230 a podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně by jich do konce roku mělo být asi 250. Zejména díky minipivovarům se v posledních letech výrazně rozšířila škála nabízených piv. Nejmenší pivovary si totiž mohou dovolit více experimentovat a snaží se proto své zákazníky lákat na jiné pivo, než je v Česku i celosvětově nejrozšířenější ležák. Velkou část jejich produkce představují různé pivní speciály. Ty po jejich vzoru při různých příležitostech vaří také stále více velkých výrobců.
Zatímco v roce 2009 prodaly v tuzemsku domácí pivovary 16,7 milionu hektolitrů piva, v následujícím roce v důsledku ekonomické krize domácí trh propadl o desetinu, v následujících dvou letech mírně rostl, loni však zase zhruba o jedno procento klesl na 15,8 milionu hl. Naopak vývoz piva od propadu v roce 2010 opět setrvale roste a loni dosáhl rekordních 3,5 milonu hl.
Spotřeba piva v Česku z dlouhodobého hlediska klesá, v minulosti dosahovala i 160 litrů na hlavu, loni to bylo 144 litrů. Přesto podle dostupných údajů Češi stále vedou pomyslný světový žebříček v konzumaci zlatavého moku. Především z ekonomických důvodů roste podíl baleného piva na trhu na úkor piva ze sudů či tanků. Dlouhodobě se zvyšuje podíl ležáků, a to zejména těch jedenáctistupňových na úkor výčepních piv.
Pivovary se snaží stagnaci trhu čelit častějšími inovacemi a rozšiřováním své nabídky. Po počátečním strmém růstu obliby pivních mixů známých také jako radlery však následoval loni pád prodejů této kategorie o 40 procent. Několik významných pivovarských skupin začalo prodávat také zejména na britských ostrovech oblíbený nápoj cider, tedy částečné zkvašený jablečný mošt.
Více než 4000 tuzemských hospod a restaurací a desítky pivovarů, které v součtu pokrývají přes 95 procent domácího trhu, se v sobotu zapojí do druhého ročníku Dne českého piva. Český svaz pivovarů a sladoven o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Restaurace ve spolupráci s pivovary nabídnou svým hostům speciální menu či ochutnávky netradičních piv. Vybrané podniky navštíví místní sládkové. Pivovarníci chtějí z předvečeru svátku svatého Václava vytvořit novou tradici oslavy „národního nápoje“ Čechů a i tímto způsobem vrátit Čechy do hospod.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *