Obliba čerstvých ryb u nás roste

V České republice podle obchodníků v posledních letech roste obliba čerstvých chlazených ryb, které postupně vytlačují ryby zmrazené. Češi jsou sice v Evropské unii stále značně podprůměrní jedlíci ryb, při výběru těchto potravin ale čím dál častěji sahají i po exotických druzích ryb a mořských živočichů.

Růst poptávky po chlazených rybách hlásí například velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry, v jejíchž tuzemských prodejnách se za poslední rok prodej čerstvých ryb a rybích produktů zvýšil o 75 procent. Podle Bernarda Schauta nákupčího čerstvých ryb pro Makro patří u nás mezi nejoblíbenější ryby sleď, makrela nebo treskovité ryby.
„Češi začínají oceňovat kvalitu chlazených ryb oproti rybám mraženým, čímž vzrůstá spotřeba čerstvých ryb a zároveň obliba nových druhů čerstvých ryb, zejména lososa,“ řekl.
Kvůli rostoucí poptávce po čerstvých rybách zahájila společnost spolupráci s nově otevřenou rybí platformou v Praze. Jde o překladiště, kam rybářské společnosti dodávají své zboží, které se poté rychle expeduje odběratelům. „Dosud jsme využívali rybí platformy v Hamburku, Frankfurtu či Benátkách,“ uvedl Sachaut s tím, že pražské překladiště je první rybí platformou v zemích střední a východní Evropy. „Díky zkrácení dodací lhůty přináší další zvýšení kvality ryb a mořských plodů na našem trhu,“ dodal.
Spotřeba ryb je ale u nás nízká. Každý obyvatel ČR sní v přepočtu zhruba 5,5 kilogramu ryb za rok, zatímco průměr Evropské unie představuje přibližně 11 kilogramů. Mnohem více Češi jedí mořské než sladkovodní ryby, u kterých se spotřeba z velké části soustřeďuje do období velikonočních a vánočních svátků a zkonzumuje se jich něco přes kilogram na osobu ročně. U mořských ryb je to zhruba čtyřikrát více. Ministerstvo zemědělství soudí, že důvodem větší popularity mořských ryb je pestřejší sortiment výrobků a někdy i nižší ceny než u ryb sladkovodních. Pro srovnání: masa sní každý Čech ročně zhruba 80 kilogramů. Z toho polovina připadá na vepřové. Velký boom zaznamenalo od druhé poloviny devadesátých let drůbeží, kterého se sní ve srovnání s EU nadprůměrných 25 kilogramů na obyvatele ročně. Naopak hovězí je na ústupu a spotřeba propadla na deset kilogramů na hlavu ročně.
Makro nyní nabízí až 140 druhů ryb a mořských plodů, z nichž zhruba 50 druhů tvoří stálou součást nabídky. „Ostatní jsou sezonními specialitami, které se objevují pouze několik měsíců v roce, případně je dodáváme na objednávku. V poslední době však zájem o speciality stoupá,“ uvedl Schaut, podle kterého lidé mohou v obchodech společnosti koupit například celého tuňáka, živé langusty, pestrobarevné tropické ryby nebo mušle mořský nůž.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *