Potravináři chtějí na trhu zachovat název pomazánkové máslo

Potravinářská komora ČR má připravenou taktiku, která směřuje k zachování pomazánkového másla v názvech potravin. Hodlá počkat na výsledek probíhajících technických konzultací s Evropskou komisí ohledně další existence názvu pomazánkové máslo a v případě neúspěchu napadnout novelizaci směrnice Evropské unie, která stanoví výjimky v názvech potravin.

Jak vysvětlil prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík, současná, zhruba dva roky novelizovaná směrnice EU znemožňuje výjimky v názvech potravin udělit na rozdíl od předešlého znění. Tím vytváří nerovné podmínky na trhu a má tedy diskriminační charakter.
Potravinářská komora tedy podle Camplíka hodlá usilovat buď o to, aby novelizované směrnice všechny dosavadní výjimky zrušila nebo se změnila tak, aby umožnila stejné výjimky, které již existují. „Nechceme přitom jít cestou rušení již udělených výjimek, ale argumentovat uznáním těchto výjimek za předpokladu, že pravidla budou stejná pro všechny. Právě v oblasti másla navíc existuje příklad ze Španělska, kdy je výrobek nazývaný sladké máslo svým charakterem stejný jako naše pomazánkové máslo s nižším obsahem tuku než 40 procent, a přesto název máslo obsahuje,“ říká prezident potravinářů.
Vzhledem k tomu, že dosavadní snahy komory zachovat název pomazánkové máslo, například přesunem tohoto výrobku do jiné kategorie potravinářských výrobků, nebyly úspěšné, je podle Camplíka jedinou možnou cestou napadení příslušné novelizované směrnice tím, že nevytváří rovné podmínky pro všechny. „Myslíme si, že na to by měla EU slyšet, musíme se jen dohodnout s ministerstvem zemědělství, zda ministerstvo tento problém samo přednese Evropské komisi nebo zda bude prvním krokem stížnost Českomoravského mlékárenského svazu ombudsmanovi Evropského parlamentu, aby prověřil, zda tato směrnice nevytváří různé podmínky pro různé producenty. Pokud by došel k názoru, že tomu tak je, tak by to byl signál i pro komisi a otevření dveří k prosazení našich požadavků. Každopádně stále trváme na tom, že chceme pomazánkové máslo,“ zdůrazňuje Camplík.
Racionálních argumentů pro zachování názvu je přitom podle prezidenta řada. „Výrobek je určen pouze pro tuzemský trh, má třicetiletou tradici, napomáhá řešit problémy s nadbytkem mléčného tuku, má vysokou přidanou hodnotu a je ze zdravotního hlediska lepší než máslo,“ konstatoval Camplík.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *