Při nákupu u Čechů rozhoduje cena a kvalita výrobku

Ve čtrnáctém ročníku marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, který oceňuje inovace na českém trhu rychloobrátkového zboží, vybírali spotřebitelé letos ze 133 výrobků či výrobkových řad ve 43 kategoriích. Z průzkumu agentury STEM/MARK vyplynulo, že při rozhodování spotřebitelů o nákupu rozhoduje cena, kvalita, ale také značka a původ výrobku. O výsledcích informoval Lukáš Matějka, projektmanažer Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka.

Výrobci a distributoři mohli do letošního ročníku programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka přihlásit své inovace z oblasti rychloobrátkového zboží s výjimkou tabákových výrobků, které byly na český trh uvedeny v období od září 2012 do konce roku 2013.

Čtrnáctý ročník opět rostl co do počtu soutěžních výrobků, které byly rozděleny do 41 tradičních potravinářských a drogistických kategorií. Nově se ale v programu objevily také potravinové doplňky pro děti i dospělé, a tak o ocenění Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2014 nakonec usilovalo celkem 133 novinek ve 43 kategoriích.

Podkladem pro udělení ocenění se staly výsledky exkluzivního výzkumu agentury STEM/MARK. „Dotazování proběhlo na reprezentativním vzorku čtyř tisíc respondentů a výsledný index byl kalkulován na základě celkového dojmu, líbivosti obalu a zkušeností s výrobkem v dané kategorii. V rámci průzkumu jsme taktéž zjišťovali nákupní chování spotřebitelů, které jsme mohli porovnat s výsledky z minulých let. Z tohoto srovnání vyplývá, že Češi jsou stejně jako dříve stále velmi vnímaví k výši ceny, slevám a akcím, ale je pro ně také důležitá kvalita výrobku, jeho původ, značka a její tradice,“ uvádí Tomáš Říha, zástupce ředitele společnosti STEM/MARK.

Kromě oceněných v jednotlivých produktových kategoriích si cenu odnesl také Absolutní vítěz, tedy výrobek, který získal nejvyšší počet bodů. Staly se jím sýry Président Camembert Le Petit a Président Le Bleu společnosti Lactalis CZ.

I když o výsledcích programu rozhodují samotní spotřebitelé, ihned po uzavření registrace do 14. ročníku programu zasedla také odborná porota. Jejím úkolem bylo schválit oprávněnost přihlášených produktů usilovat o titul Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka a jejich rozdělení do kategorií. Kromě toho vybrala také produkty, které získaly speciální cenu, cenu poroty. Odborníci za nejinovativnější produkty letošního ročníku označili v oblasti potravin Zeleninové chipsy Bio cibulové společnosti Lifefood Czech Republic a v rámci drogistického sortimentu toaletní papír Sanft&Sicher s cestovní ruličkou uprostřed společnosti dm drogerie markt.

Slavnostním galavečerem ale program nekončí. Oceněné společnosti mohou po dobu jednoho roku využít logo Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2014 při propagaci vítězných výrobků, a to jak na jejich obalech, tak v marketingových kampaních.

Další podporu připravuje organizátor Atoz Retail ve spolupráci s mediálními partnery programu. Kromě tisku, internetu a rozhlasu program a jeho vítěze podpoří také outdoorová kampaň na citylightech, billboardech a na reklamních obrazovkách v MHD, obchodech i v čekárnách lékařských ordinací.

Velkého zviditelnění se oceněné produkty dočkají také v obchodech, kde budou označeny POS materiály, objeví se na plakátech, v letákových akcích a na druhotných umístěních. Letos tato podpora proběhne už tradičně v Intersparu, Penny Marketu a prodejnách skupiny Coop – Terno a Trefa. Nově se k nim pak přidají Rossmann a obchody na čerpacích stanicích Lukoil.

Letos už pátým rokem doprovodila program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka odborná konference Innovation Village, tentokrát s podtitulem Inovace jako akcelerátor tržeb. Novinky nepřinášejí pouze zvýšení nákladů, ale také zajímavou možnost, jak zvýšit prodeje. V rámci konferenčního programu se tedy hovořilo o tom, co to vlastně inovace je, jak ji poznat, jak vyhodnocovat úspěšnost novinek uvedených na trh, co odlišuje úspěšné inovace od těch méně úspěšných a zda je český trh na skutečné inovace vůbec připraven. Nechyběly ani zajímavé případové studie úspěšných marketingových kampaní či obalových řešení nových produktů.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *