Pro zvyšování spotřebitelských cen mléčných výrobků není podle komor důvod

Potravinářská komora ČR a Agrární komora ČR se důrazně ohrazují proti tvrzení, že růst cen syrového mléka, které jsou placeny zemědělcům, bude příčinou růstu cen mléka a mléčných výrobků na pultech obchodů. Trváme na tom, že nastavené obchodní přirážky u mléka naprosto nerespektovaly v průběhu uplynulých dvou let razantní pokles cen mléka pro zemědělce, tudíž pro jakékoliv zvyšování spotřebitelských cen není nejmenší důvod. Uvedla to ředitelka marketingu a komunikace komor Dana Večeřová.

„Zatímco výkupní cena mléka pro prvovýrobce klesla od roku 2014 do letošního srpna o téměř 40 % (průměrná cena mléka v roce 2014 činila 8,90 Kč/l, v roce 2015 to už bylo jenom 7,29 Kč/l a za prvních osm měsíců tohoto roku dokonce jen 6,34 Kč), velmi podobný byl pokles cen i pro zpracovatele při dodávkách do obchodních řetězců. Zatímco v lednu 2014 dostali zpracovatelé za kilogram eidamu zaplaceno 114 Kč, v srpnu 2016 to už bylo jen 65 Kč (to představuje více než  42% pokles). Spotřebitelská cena ve stejném období přitom poklesla jen o 35 %. Zarážející jsou ovšem v této souvislosti obchodní přirážky řetězců. Na pultech obchodů se totiž eidam v srpnu 2016 prodával průměrně za 107 Kč za kilogram, což je o 40 % více než cena, za kterou je eidam do obchodu dodáván. Neméně zajímavé jsou poznatky vyplývají ze statistických údajů pro máslo. To zpracovatelé dodávali v srpnu 2016 téměř přesně za o čtvrtinu nižší cenu než v lednu 2015, přičemž na pultech za stejnou dobu došlo k poklesu jen o 11,5 %. Polotučné mléko dodávaly mlékárny do obchodů v lednu 2014 za 13,67 Kč, v sprnu 2016 za 10,75 Kč  tedy snížení o 21,36 % a obchody to stejné mléko prodávaly za 19,86 Kč, respektive 17,63 Kč (tedy snížení o pouhých 11,23 %, zato s téměř 65% obchodní přirážkou. Z těchto údajů tedy jasně vyplývá, že obchodní řetězce si neměnnými obchodními přirážkami či dokonce ještě s procentuálním navýšením  vytvořily dostatečný polštář pro postupné zvyšování cen mléka placených zemědělcům a zpracovatelům na vlastní náklady, tedy bez zatížení spotřebitele,“ uvedla Večeřová.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *