První farmářský obchod v nákupním centru

První velký farmářský obchod míří do nákupního centra. Síť prodejen Sklizeno otevře o prázdninách v brněnském Campus Square prodejnu potravin s plochou téměř 300 m2, s bistrem a vlastním řeznictvím. Informoval o tom koncem dubna zakladatel Sklizeno David Kukla. Prodejna bude v nákupním centru přímo konkurovat místnímu obchodnímu řetězci Tesco.

„Nechceme být jen doplňkem ke klasickým nákupům, chceme nabízet jejich kvalitnější alternativu. I proto se nebojíme mít prodejny vedle velkých nákupních řetězců. O část zákazníků jistě soupeřit budeme, ale většina z nich má svou preferenci předem danou,“ uvedl Kukla. Podle mluvčího Tesca Jiřího Marečka je obohacení nabídky v nákupním centru dobré pro zákazníky. „Věříme, že s naší širokou nabídkou, která zahrnuje také lokální dodavatele čerstvých potravin, ovoce, zeleniny či pečiva, si náš obchod naši zákazníci najdou,“ uvedl Mareček. Sklizeno nadále připravuje i projekt prvního farmářského supermarketu. „Obchodní centra obecně jsou momentálně prostory, o které se zajímáme. Ukazuje se, že vyhovujících velkometrážních prostor s velkým průtokem lidí je nedostatek a obchodní centra jsou tak jedním z mála míst, kde se vhodné prostory s výměrou asi 350 až 400 m2 vyskytují a usilujeme o jejich pronájem neustále,“ dodal Kukla. První prodejnu velikosti supermarketu by firma chtěla otevřít na konci letošního roku. Obchod, který bude otevřen o prázdninách, bude jedenáctý v pořadí s logem Sklizeno. První prodejnu firma otevřela v roce 2011. Do konce letošního roku Sklizeno plánuje otevření dalších čtyř prodejen, a to franšízových i vlastních. V roce 2015 se chce řetězec rozšířit do menších měst a pokračovat v rozšiřování sítě v Praze a Brně. Loni síť farmářských obchodů Sklizeno zvýšila meziročně tržby téměř pětkrát na 74 milionů korun. „Sklizeno zároveň díky podílu v Agrodružstvu v Miroslavi už na konci roku 2014 začne produkovat potraviny pod vlastním dohledem. V současné době jsou ve fázi vývoje a testů mléčné výrobky, následovat ale bude i masná výroba v roce 2015,“ dodal Kukla. Konkurenční síť farmářských prodejen Náš grunt loni téměř zdvojnásobila své tržby na 90,5 milionu korun. Firma v roce 2013 otevřela osm nových prodejen, nyní jich tak má 27 a působí v 11 krajích České republiky. Náš grunt počítá s tím, že letos díky pokračující expanzi i rostoucímu zájmu zákazníků zvýší tržb  zhruba na 150 milionů korun. Letos se má síť farmářských prodejen rozšířit o dalších 15 poboček. Podle Pavla Cabala ze společnosti Incoma GfK oslovují farmářské trhy i prodejny specifickou skupinu zákazníků, která klade vysoký důraz na kvalitu zboží a je málo cenově citlivá. Tento zákaznický segment ovšem tvoří jen malou část českého trhu. „Farmářské prodejny svou nabídkou zatím nevytváří přímou konkurenci pro běžné rychloobrátkové řetězce na našem trhu,“ uvedl Cabal. Zákazníci farmářských trhů a obchodů v nich podle studie Incoma Shopping Triggers nakupují především ovoce a zeleninu, čerstvé nebalené uzeniny a sýry. Nechávají zde ovšem jen malou část ze svých celkových výdajů za potraviny, v průměru okolo pěti procent ze svých celkových měsíčních výdajů za potraviny. „Farmářské trhy a prodejny tak tvoří jen roli doplňkového nákupního místa, do kterého zákazníci chodí na menší nákup určitého druhu zboží pro rychlou spotřebu v domácnosti. Převážnou většinu ostatních nákupů potravin (95 procent) však tito lidé realizují v běžných prodejnách potravin,“ dodal Cabal.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *