Řidiči traktorů jsou častěji viníky nehod

Řidiči traktorů a dalších zemědělských strojů jsou čím dál častěji viníky dopravních nehod. Vedle Německa také v České republice byl zaznamenán v loňském roce jeden z největších nárůstů počtu nehod právě v této kategorii strojů, když dosáhl meziročně 27 procent. O sedmnáct procent se zvýšila závažnost těchto dopravních nehod, vloni byli při nehodách v České republice usmrceni dva řidiči traktorů a dva jejich spolujezdci. vyplývá to ze studie o dopravních nehodách zemědělských motorových vozidel, kterou provedlo Allianz Centrum pro technologie z pověření Asociace německých pojistitelů pro výzkum dopravních nehod.

Každoročně pojišťovna Allianz v České republice vyřizuje několik set škodných událostí. Zatímco v roce 2009 bylo 284 škod, o rok později již 367. Viníky nehody jsou zhruba v poměru půl na půl jak řidiči osobních automobilů, tak i zemědělských strojů, potvrdil mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.
Studie o dopravních nehodách zemědělských motorových vozidel přináší i další poznatky. Řidiči traktorů podle ní častěji způsobí dopravní nehody s tělesnými zraněními (63,1 %), u ostatních účastníků silničního provozu je to méně, řidiči automobilů jich zaviní 56,2 procenta a motorkáři 47,8 procenta. „Je to zejména tím, že vozidla mají větší velikost i délku, zvlášť pokud mají jedno nebo dokonce více přípojných vozidel. A neovlivní to ani fakt, že se pohybují mnohem nižší rychlostí ve srovnání s běžnými účastníky silničního provozu,“ uvedl Christoph Lauterwasser, vedoucí Centra pro Allianz technologie v Ismaning u Mnichova.
Z dalších výsledků studie Allianz vyplývá, že více než devadesát procent vyšetřovaných nehod traktorů se stalo během dne a na veřejných komunikacích (91,7 procenta) a pouze jeden z deseti případů (8,3 procenta) se přihodil na soukromém pozemku. Nejčastěji se nehody stávají při otáčení na silnici (40,8 % případů) a nedání přednosti zprava nebo při vyjíždění z vedlejší na hlavní silnici (28,7 %). Místem nejčetnějších havárií tahačů nebo strojů s přípojným vozíkem jsou pak křižovatky nebo místa výjezdu z vedlejší na hlavní silnici nebo naopak při sjezdu z hlavní na vedlejší.
Problematická je i nízká rychlost traktorů, kombajnů a dalších strojů, která běžnému účastníkovi silničního provozu komplikuje cestování. „Řidiči automobilů pak často nevydrží s nervy a snaží se zemědělskou techniku předjet, a to i na ne právě přehledném místě.
I z takových situací řešíme nehody našich klientů a není výjimkou, že z nich právě traktor vyvázne bez jakéhokoli škrábnutí, zatímco řidič osobního vozidla uplatňuje ze svého havarijního pojištění mnohem vyšší škodu,“ sdělil Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny.
I řidiči traktorů se dělí podle věku do rizikových skupin – téměř jedna pětina řidičů traktorů je ve věku do 24 let. „Analýza nehodových spisů ukázala, že za volant traktoru usedá abnormálně vysoký počet velmi mladých a nezkušených řidičů, a mnoho nehod je připisováno právě na vrub nedostatku zkušeností,“ uzavřel Christoph Lauterwasser.
„Jednou z takových byla i nehoda traktoristy, který bydlí v západních Čechách, ale pracuje na farmě v Německu. Při parkování doma špatně traktor zabrzdil, ten se rozjel a svojí tíhou zbořil kus nemovitosti vedle stojícího domu. Škoda nakonec nebyla řešena u Allianz v České republice, ale z pojištění odpovědnosti německé zemědělské firmy, která řidiče traktoru zaměstnává,“ doplnil Bálek.
Těžké úrazy a mnohdy i úmrtí jsou způsobeny hlavně vyšší hmotností zemědělského stroje. Vzhledem k ní má delší brzdnou dráhu a trvá déle, než se zcela zastaví. Jeho délka a šířka zase nabízí ostatním řidičům mnohem menší manévrovací prostor, aby hrozící srážce zabránili.
Hlavními oběťmi nehod se zemědělskými vozy jsou osobní automobily (63,5 % případů), podíl nehod s motocykly je 21,6 %. Pro motocyklisty je však situace dramatičtější z hlediska zranění a úmrtí, podíl zraněných motocyklistů je 39,7 %, pasažérů vozů je o 1,5 % méně. Podle realistických nárazových testů motocyklista, který se srazí s traktorem při rychlosti 70 km/h, nemá prakticky žádnou šanci na přežití. Riziko usmrcení při nehodě motocyklisty s traktorem je téměř čtyřikrát vyšší, než kdyby se srazil s osobním vozem.
Na základě výsledků studie tedy Allianz pojišťovna v Německu doporučuje několik preventivních opatření, která by mohla vést k zabránění nehod nebo minimalizaci škod. Prioritou je zlepšit označení traktorů s přívěsy, například se povoluje používání výstražných majáků, reflexních fólií, zvýraznění bočních světel a kontur značení. Traktory by měly používat větší a více stabilní zadní světla a ukazatele a jejich majitelé by měli lépe zajistit ochranu proti podjetí nebo odpojení přívěsu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *