Rozhovor týdne

O letošní sklizni i o činnosti Vinařského fondu ČR jsme hovořili s jeho ředitelem Jaroslavem Machovcem.

Jak hodnotíte dosavadní letošní sklizeň? Letošní sklizeň hroznů ještě neskončila, ve srovnání s loňským rokem je opožděnější. Lze ale počítat s tím, že zhruba za 14 dní bude její hlavní část ukončena. Dosavadní sklizeň co do množství, jak mám informace od vinařů, dosáhne mnohde úrovně loňského roku, někde může být i o něco lepší. Průměrný výnos v minulém roce představoval kolem šesti tun na hektar. Cukernatost bude zřejmě o něco málo nižší než v loňském roce.
Blíží se svátek svatého Martina a tím i otevírání mladého Svatomartinského vína. Kolik vinařství si letos zažádalo o tuto značku? Letos o známku zažádalo kolem 90 vinařství a pod společnou značkou Svatomartinské by se mělo na trhu objevit kolem 750 tisíc lahví, což je asi o polovinu více než vloni. V minulém roce se do této akce zapojilo 67 firem, zájem o ni se každým rokem zvyšuje. Stává se však, že některá vína označení Svatomartinské nedostanou. Neobstojí totiž v hodnocení odborné komise. To ale neznamená, že to jsou špatná vína, jen nevyhovují parametrům, kladeným na tuto značku. Testy ročně neprojde kolem deseti až patnácti procent vzorků.
Vyhodnotili jste již marketingovou kampaň Vína z Čech, vína z Moravy? Průzkum, který by celou kampaň vyhodnotil, teprve chystáme. Výsledky by měly být k dispozici v únoru. Odbyt českých a moravských vín sice stoupl asi o deset procent, ale nevíme, zda to bylo dáno kampaní, nebo jinými vlivy.
Zajímá nás i posun, jak lidé přistupují k těmto produktům, a rovněž to, co se jim líbí nebo nelíbí na zmíněné kampani. Také chceme zjistit, jak opravdu stoupl prodej vinařům. Podle mých informací totiž někteří tvrdí, že jim prodej stoupl, jiní zvýšení odbytu prý nezaznamenali. Já jsem toho názoru, že nelze ale spoléhat pouze na celostátní marketingové akce. Hodně také záleží na vlastní aktivitě vinařů. Sledujeme proto bedlivě, jaké cesty jsou účinnější.
Co jste zjistili? Velmi dobrý ohlas mají podpory vinařské turistiky i jednotlivých vinařských aktivit, jako jsou například dny otevřených dveří ve sklepích. Nezřídka se stává, že podpoříme jednu akci a má to za následek rozvoj dalších akcí, které již nemusíme podporovat. Zkusili jsme i podporu různých ochutnávkových akcí v hypermarketech a supermarketech. Zjistili jsme, že lidé mají zájem nakupovat od českých a moravských producentů. Pomalu se odklánějí od dříve převládajícího názoru, že zahraniční vína jsou kvalitnější než česká a moravská. Tomu pomáhají i příspěvky na účast vinařů z České republiky v mezinárodních soutěžích, kde nezřídka zaujímají přední místa. Pokud bychom jim nepomohli, řada z nich by se těchto prestižních soutěží z finančních důvodů vůbec nezúčastnila.
V polovině srpna bylo uzavřeno další kolo žádostí o podpory z Vinařského fondu ČR.
S jakým jste se setkali zájmem?
Větší zájem je tradičně o zimní kolo, které se koná od 1. ledna do 15. února. Ale i v létě se objevila celá řada zájemců, kteří chtěli podpořit své projekty. Celkem se jich přihlásilo 70. Zamítnuto bylo přitom do deseti procent projektů. To ale neznamená, že by byly špatné, mnohé z nich je třeba jen ještě dopracovat. Tradičně je přitom rozdělována částka deset až 15 milionů korun, podle kvality projektů. I když žadatel má odsouhlasenou podporu, negarantuje to, že ji nakonec získá. Musí totiž prokázat realizaci projektu v souladu s odsouhlaseným záměrem.
Nedávno byla jmenována nová rada Vinařského fondu ČR, počet jejích členů se zvýšil z devíti na 11. Očekáváte nějakou změnu v činnosti fondu?
Očekávám, že i noví členové rady přijdou se svými podněty. Nedomnívám se ale, že dojde k nějaké dramatické změně činnosti. Jen se ukáže, na které věci je třeba se zaměřit více a které méně. Podle mého názoru je například prostor se ve větší míře prosadit vazbu nějaké značky k určité příležitosti, jako je tomu třeba u Svatomartinského vína. Tento způsob propagace se osvědčuje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *