Silné organizace (komentář)

Minulý týden se uskutečnily dvě akce, které spojovalo jubileum a produkce mléka. V prvním případě již podvacáté Polabské mlékárny pozvaly svoje dodavatele mléka na seminář, na němž slavnostně vyhodnocovaly ty nejlepší. Ve druhém případě se setkali členové odbytového družstva Morava a ohlédli se za dvaceti lety svého trvání. Na obou akcích zazněl význam produkce mléka a jeho uplatnění na trhu.

zuzana

To bude zejména v příštím roce, kdy skončí systém mléčných kvót, zřejmě velké umění. Očekává se totiž vzestup výroby mléka a mléčných produktů, zejména u našich západních sousedů, a v souvislosti s tím se čeká pokles ceny. Proto budou stále váženější obchodní partneři, kteří budou schopni tuto komoditu realizovat za přijatelnou cenu. Na druhou stranu i pro mlékárny je dobré nehledět pouze na cenu, za kterou prvovýrobci prodávají, ale i na kvalitu suroviny. Proto stojí za to si vytvářet dlouhodobé vztahy s dodavateli. 

V tomto ohledu se do popředí zase dostávají odbytová družstva. Vybudování takové silné organizace není však vůbec jednoduché. Mnohdy této formě odbytu totiž nedůvěřují sami zemědělci. Ani stát, přestože podporu odbytových družstev proklamuje, jejich založení dostatečně nemotivuje. Vznikají tak malé a svým vlivem na trh zanedbatelné organizace. Jak uvedl na své nedávné konferenci předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha, myšlenka společného odbytu zemědělských komodit je správnou cestou a je-li realizována dobrou formou a v odpovídajícím rozsahu, má v praxi pozitivní výsledky. Tu však mohou realizovat pouze silné odbytové organizace. A právě u mléka by mohly prezentovat a realizovat zájmy producentů ještě ve větší míře, než je tomu dosud.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *