Slovenští potravináři upozornili na úbytek potravin domácí produkce v obchodech

Slovenští potravináři upozornili na pokračující pokles zastoupení potravin domácí produkce na pultech prodejen. Potravinářská komora Slovenska (PKS) s odvoláním na průzkum v obchodních sítích dnes uvedla, že podíl potravinářských produktů vyrobených na Slovensku v nabídce obchodních sítí klesl letos na nové minimum. Šéf PKS Daniel Poturnay řekl, že k tomuto vývoji přispěly i přebytky na evropském trhu kvůli sankcím Ruska na dovoz potravin z Evropské unie.

„Situace je špatná, zhodnotil Daniel Poturnay a pokračoval: Dohoda s obchodníky z prosince 2012, která reagovala na pokles podílu domácích potravin, nepřinesla žádnou pozitivní změnu. Důkazem je 60procentní podíl potravin z ciziny na našich pultech“.Zatímco ještě v roce 2011 podíl slovenských potravin na pultech obchodů na Slovensku dosáhl 50 procent, loni to podle průzkumu agentury GfK bylo pouze 40 procent.
Důsledkem poklesu podílu domácích a neznačkových potravin je snižování domácí produkce potravin, růst nezaměstnanosti, zánik potravinářských podniků a podpora zahraničních ekonomik, tvrdí Poturnay. Dodal, že dovoz potravinářských produktů na Slovensko loni převýšil vývoz těchto výrobků ze Slovenska do zahraničí o více než miliardu eur (více než 27 miliard korun), záporné saldo zahraničního obchodu tak dosáhlo historicky nejvyšší částky. Výrobní kapacity slovenských potravinářských podniků jsou podle Poturnaye vytíženy jen na zhruba 40 procent.
Největší zastoupení mají slovenské potraviny tradičně na pultech domácích obchodních sítí COOP Jednota a CBA. Na opačné straně žebříčku skončil diskontní řetězec Lidl. Z jednotlivých výrobků se podobně jako v minulosti nejlépe vedlo slovenským minerálním vodám, mléku a pivu; zahraniční produkce naopak dominuje u nabídky cukrovinek, konzervovaných produktů a olejů.
Zastoupení privátních značek, tedy produktů, které obchodní řetězce nabízejí pod vlastní značkou, se letos nezměnilo. Stejně jako loni se tyto potravinářské výrobky na celkové nabídce prodejen podílely 19 procenty.
Slovenští obchodníci už v minulosti za důležité označili nikoliv sledování podílu slovenských produktů na nabídce, ale na celkovém obratu. Podle tohoto ukazatele prý většinu tržeb z prodeje potravin tvořily právě slovenské výrobky.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *