Spotřebitelské organizace EU volají po pravidlech pro potravináře

Spotřebitelské organizace EU poukazují na marketingové akce potravinářů, které používají zavádějící slogany, jako čaj bohatý na ovoce, vločky, které ozdraví srdce. Obecně tvrdí, že seberegulace výrobců nestačí a Evropská unie potřebuje jasná pravidla hry. Podle Jima Murrayho, šéfa bruselské kanceláře evropských spotřebitelských svazů BEUC, je evropský zákon nezbytný, protože je nemyslitelné, aby se všichni výrobci shodli na jednotném systému.

Spotřebitelským organizacím EU se nelíbí skutečnost, že starý kontinent v epidemii obezity začíná dohánět i Spojené státy. Nadváhou či přímo obezitou trpí na 200 milionů dospělých Evropanů. Například Řekové, Malťané, ale i Němci, Češi a Slováci v hromadění kilogramů podle některých údajů dokonce Američany předehnali.
Nejde jen o vzhled, ale i o peníze. Podle evropského komisaře Markose Kypriana zvyšuje obezita náklady na zdravotnictví o dvě až osm procent.
Profesor Jaap Seidll poukázal na to, že rozpočty na marketingové kampaně tisícinásobně překračují prostředky vynakládané na osvětu v boji proti obezitě.
Jim Murray opovažuje za ideální zavedení systému semaforu. Tedy zelené, oranžové či červené puntíky na obalech by klientům signalizovaly, na co si dát pozor.
Podle Jarmily Hubené ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR by ovšem bylo nutné důkladně vysvětlit, že červená neznamená zákaz. Přece i tučné sýry mohou být zdravé, vysvětlila. Důležité je podle ní uhlídat si denní přísun potravy tak, aby člověk nepřibíral. Podotkla, že zatím na luštění informací na obalech by bylo třeba brát si do obchodů baterku a lupu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *