Spotřební družstva kritizují projekt

Předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka minulý týden uvedl, že v projektu na podporu prodeje regionálních potravin dostávají přednost zahraniční obchodní řetězce, zatímco tuzemští obchodníci, tedy družstevní prodejny COOP jsou podle něj mimo hru. Prezident Agrární komory ČR Jan Veleba však tato tvrzení odmítl jako nepravdivá.

„Nikdo nás ohledně tohoto projektu neoslovil. Myslím, že když se stále hovoří o tom, jak se má podporovat český zpracovatel, tak by se měl podpořit i český obchod,“ uvedl Juračka, který své výhrady ke způsobu výběru obchodníků podle vlastních slov hodlá zaslat agrární komoře, potravinářské komoře i ministerstvu zemědělství. V souvislosti s tím poukázal na to, že agrární komora při podpoře prodeje regionálních potravin hodlá spolupracovat například se supermarkety Billa, s nimiž už má společný projekt zaměřený na české biopotraviny. „Pan prezident Veleba má neustále plná ústa toho, jak zahraniční obchodní řetězce škodí českým zemědělcům. Když jde ale o peníze, tak mu zahraniční řetězce nevadí,“ podotkl Juračka.
„Projekt regionálních potravin vůbec není o výběru obchodníků. Je o tom, jakým způsobem vyhodnotit nejlepší regionální potraviny, jak je zpropagovat a dopravit informaci mezi spotřebitele,“ uvedl k tomu prezident komory. Jednání s obchodníky je podle něj navíc čistě věcí samotných výrobců oceněných potravin, případně regionálních poboček agrární komory. „Oni nemají od nás žádnou směrnici, s jakým obchodním řetězcem mají jednat, je to nechané na nich a jejich znalosti místního trhu,“ konstatoval Veleba.
Agrární komora s Billou sice od jara spolupracuje, ale v rámci jiného projektu na podporu tuzemských biopotravin, přičemž Billa na jejich propagaci přislíbila vyčlenit dva miliony korun. „Tento obchodní řetězec se chová jinak než ostatní,“ uvedl k tomu Veleba, který odmítl, že by názor komory ovlivnily peníze, které jim řetězec přislíbil. Billa se podle něj snaží prodávat především potraviny pocházející ze země, ve které zrovna prodává.
Juračka tvrdí, že zahraniční obchodní řetězce mu nevadí, kritizuje prý pouze postoj agrární komory. „Kdyby Němci vyhlásili podporu regionálních potravin a místo německého obchodního řetězce byl vybrán například francouzský, tak by to vzbudilo značný rozruch. U nás to projde bez povšimnutí. Nemám nic proti tomu, když se osloví zahraniční obchodní řetězce. Je ale špatně, že nebyli osloveni i čeští obchodníci,“ uvedl Juračka.
Síť bezmála tří tisíc družstevních prodejen podle něj patří mezi důležité odbytiště potravin pocházejících od regionálních producentů. „Například v jižních Čechách jsme zcela určitě největšími prodejci regionálních potravin. S jejich producenty budeme o prodeji jednat i bez agrární komory,“ řekl Juračka.
Ministerstvo zemědělství na projekt podporující regionální potraviny pro letošní rok vyčlenilo 50 milionů korun. Značka bude propagována v tisku, rozhlase, televizi i na internetu. Veřejnost se s ní ještě před spuštěním setká také na veletrzích, výstavách či dožínkách. Na projektu kromě MZe a AK spolupracují Potravinářská komora ČR i Asociace krajů ČR.
Soutěže regionálních potravin již několik let ve většině krajů pořádají Krajské a Regionální Agrární komory a místní samosprávy. Na jihu Moravy se například uděluje ocenění Zlatá chuť, ve Zlínském kraji Perla Zlínska, v jižních Čechách Chutná hezky Jihočesky.
Značku Regionální potravina udělí vítězům jednotlivých kategorií hejtman příslušného kraje. Označení ponesou na svých obalech po dobu čtyř let výrobky, které zvítězí v krajských soutěžích o nejlepší místní produkt. Spotřebitelům má nové značení zaručit kvalitu, místní jedinečnost i převážně domácí původ potravinářského výrobku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *