Top 10 obchodních řetězců

Přes 312 miliard korun utržilo 10 největších obchodních řetězců v loňském roce. Je to téměř o 24 miliard více než v roce 2007. Největší tržby dosáhly hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl. Ty jsou součástí německé obchodní skupiny Schwarz, která za rok 2008 dosáhla tržby téměř 55 miliard korun.

Dvojkou na českém trhu je řetězec Tesco Stores ČR. Kromě hypermarketů, které jsou pro řetězec typické, rozjíždí nově i menší supermarkety a prodejny Expres. Stejný trend, tedy zavádění menších formátů prodejen, bude podle doktora Zdeňka Skály z Incoma Research následovat i v dalších letech. Na třetí pozici se umístila společnost Ahold ČR, která v poslední době remodelovala prodejny Hypernova na HyperAlbert. Údaje zveřejnila společnost Incoma Research (zabývající se marketingovým výzkumem v řadě segmentů trhu) společně s časopisem Moderní obchod. Růst tržeb v letošním roce do značné míry ovlivní finanční krize, která se podepíše na příjmech, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí. Může dojít i k výraznější změně nákupního chování – nárůst cenové citlivosti, další omezování spotřeby, orientace na levnější značky nebo výraznější nákup zboží v cenových akcích. Jako čtvrtá se v žebříčku TOP 10 objevuje společnost Makro Cash & Carry ČR, která měla v letech 2007, stejně jako 2008 tržbu zhruba 39 miliard korun. Další je skupina Rewe disponující supermarkety Billa a diskonty Penny Market, která definitivně začlenila prodejny Delvita a zahájila integraci řetězce Plus Discount. Zejména proto se do budoucna očekává nárůst tržeb společnosti Rewe. Velice zajímavé výkony má řetězec Globus, který si udržuje na českém trhu velmi významnou pozici. Disponuje sice pouze 13 hypemarkety, což je osmkrát méně prodejen než Tesco, ale dlouhodobě dosahuje vysokého obratu. Jak uvádí Zdeněk Skála „má nejvěrnější zákazníky, kteří jsou ochotni dojíždět do Globusu i z velkých vzdáleností“. Tengelmann ČR, dosavadní vlastník Plus Discountu a majitel hobbymarketu OBI, pravděpodobně opustí pozice nejlepší desítky na českém trhu. Geco Tabak a Peal jsou velkoobchodníci s tabákovými výrobky, ktřeří provozují maloobchodní prodejny. Geco mělo oproti roku 2007 o 200 milionu nižší tržby, Peal dokonce o 1,3 miliardy korun. Dynamika růstu tržeb se snížila. V roce 2007 došlo k navýšení tržeb o 12 procent, oproti tomu v roce 2008 pouze o 8 procent. Na českém trhu s potravinami a drogerií se tato desítka obchodníků podílí téměř 65 procenty. Do roku 2010 by podle Zdeňka Skály mohli dosáhnou podílu až 70 procent, což se blíží situaci na západoevropskému trhu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *