V Česku roste zájem o světové značky minerálních vod

Zájem o prémiové minerální vody světových značek v Česku roste. Na český a slovenský trh vstupuje v těchto dnech další značka, přední italský výrobce Solé. S minerálkami Solé Classic Italian a Acqua Armani chce do konce letošního roku proniknout nejméně do 100 českých gastronomických zařízeních. Oznámil to v tomto týdnu jejich distributor. Celý trh s balenými vodami včetně minerálek v Česku přitom již několik let klesá či stagnuje. Podíl prémiových značek netvoří ani procento celkových prodejů kategorie.

Tuzemský výrobce nealkoholických nápojů Kofola je od loňského února v tuzemsku výhradním distributorem francouzských minerálních vod značky Evian a Badoit. Práva k jejich distribuci tehdy koupila firma od koncernu Danone.
Jak řekla mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová, spotřeba nealkoholických nápojů v posledních letech spíše stagnuje, v prvním čtvrtletí letošního roku však již je patrný mírný růst trhu. Balené vody podle ní meziročně také stagnují navzdory cenovému poklesu, kategorie prémiových vod se naopak vyvíjí velice dynamicky, v maloobchodě se poptávka meziročně zvedla o 30 procent. Spotřeba v gastronomických zařízeních spíše stagnuje až mírně klesá, což souvisí s celkovým propadem tohoto segmentu, dodala.

Tržby obou značek Evian a Badoit rostou velice dynamicky, za první čtyři měsíce jsme za ně na českém trhu utržili více než dvakrát více než ve stejném období loňského roku, poznamenala Musilová. Zhruba polovinu nápojů obou světových značek firma v ČR prodá do maloobchodní sítě, stejné množství prodejů připadá na restaurace či takzvané impulzní kanály, kam se řadí například benzinové pumpy.
Prodej balených vod v obchodní síti přitom v Česku již několik let klesá. Podle údajů agentury Nielsen se za období od loňského dubna do letošního března prodané množství snížilo o dvě procenta. Hodnota prodaného zboží klesla ve stejném období ještě výrazněji, téměř o šest procent. Za celé uvedené období se o necelých pět procent snížilo také prodané množství prémiových minerálek. Zatímco cena za litr celé kategorie balených vod dosahovala v průměru 7,50 Kč, u minerálek světových značek přesahoval průměr 45 korun za litr.

Podmínky výroby i distribuce jsou velmi striktní a musí být pečlivě dodržovány. Například zaručují, aby vše použité při výrobě bylo italského původu a všechny distribuční kanály musí být napřímo schváleny firmou Giorgio Armani. Cena vody mnohonásobně převyšuje cenu běžné minerálky. Začíná na 120 korunách za třičtvrtělitrovou láhev.
Prostor pro růst prodejů prémiových minerálních vod v restauracích ukazují i výsledky nedávného průzkumu rezervačního systému Restu.cz, který spolupracuje s více než 2000 českých restaurací. Nealkoholické nápoje jsou podle jeho výsledků nejméně častou položkou, na které Češi při návštěvě restaurace šetří. Dalších 30 procent uvedlo, že si ve snaze uspořit objedná levnější jídlo. Pětina hostů pak šetří v restauracích nejčastěji na alkoholických nápojích. Na objednávkách nealkoholických nápojů šetří pouze deset procent respondentů.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *