Výkupní cena mléka se v srpnu snížila, pokles bude zřejmě pokračovat

Výkupní cena mléka v České republice během srpna klesla asi o dvacet haléřů za litr, tedy o 2,2 procenta, odhaduje Českomoravský svaz mlékárenský. Pokles nastal poprvé po 25 měsících zdražování mléka. Způsobily to obavy z dopadu ruských sankcí, které zřejmě povedou k přetlaku mléčných výrobků na trhu, řekl předseda svazu Jiří Kopáček na dnešní tiskové konferenci k 23. Mlékárenskému dnu v Přibyslavi. Podle jeho odhadu bude snižování výkupních cen mléka nadále pokračovat.

Podle Kopáčka jsou ruské sankce velký problém pro celé evropské mlékárenství i pro Českou republiku. České mlékárny se přitom snažily export do Ruska zvyšovat. Ještě teď jim tam běží marketingová kampaň, kterou po uvalení sankcí nešlo hned zastavit.
Vloni byly v Rusku prodány české mléčné výrobky za 238 milionů korun, v letošním prvním pololetí už za 189 milionů Kč. Vozily se tam sýry, sušená syrovátka, máslo i sušené mléko. Kampaň na podporu českých potravin v Rusku běží od loňského července. Tříletou kampaň z poloviny dotuje Evropská unie. Další peníze poskytl český stát, mlékárny platí pětinu nákladů, které zatím činí 47 milionů korun. Návratnost těch prostředků se očekávala postupně od letošního podzimu, ale nedostaví se. Jsou to vyhozené peníze, konstatoval Kopáček.

Kopáček předpokládá, že zvýšené množství výrobků na trhu EU povede k dalšímu snižování výkupních cen mléka. V Česku dostávali producenti na konci července za litr v průměru 9,46 Kč. Díky velmi dobré ceně produkci mléka zvyšovali, během letošních sedmi měsíců podle Kopáčka stoupla o 0,3 procenta.

Zástupci mlékáren na dnešní tiskové konferenci uvedli, že už s nimi obchodní řetězce začínají jednat o snižování cen jejich výrobků, a to až o pětinu. Eidam se sem bude valit z Německa, Polska, očekáváme tlak na cenu, řekl Bedřich Štecher, ředitel Jaroměřické mlékárny v Jaroměřicích nad Rokytnou.
Oldřich Obermaier, zástupce českých mlékáren společnosti Bongrain Europe, uvedl, že tyto mlékárny chtěly výhledově dodávat sýry do ruských poboček amerického řetězce s rychlým občerstvením McDonald’s. Podle Obermaiera se musí české mlékárny se zvýšením konkurence trhu vyrovnat.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *