Vyšší pokuty nejsou na škodu

Námi oslovené osobnosti se domnívají, že vyšší pokuty sice nejsou na škodu, ale za problémy s kvalitu potravin stojí spíše tlaky na co nejnižší cenu.

Ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR Miroslav Koberna uvedl, že  vyšší pokuty nejsou na škodu. „Většinou když dostane pokutu drobný výrobce, je to pro něj bolestivé a snaží se svoji chybu napravit. Řetězce, kteří prodávají špatné zboží však výše současných pokut příliš nezasáhne,“  poznamenal a uvedl příklad. Když někdo prodává shnilá vejce a bude to potřetí, měl by dostat pokutu na nejvyšší možné úrovni a ne dvacet tisíc korun. Je třeba využít takovou výši sankce, aby ho postihla. Za nekvalitní potraviny na trhu nemůže selhání jednotlivce, ale selhání systému kontroly, dodal.

Jednatel společnosti Bongrain ČR a místopředseda představenstva Českomoravského svazu m mlékárenského Oldřich Obermaier konstatoval, že co se týká zdravotních aspektů, tam není možné dělat nějaké ústupky. Co se týká kvality, je otázka subjektivní a měl by si o ni rozhodnout zákazník. Například jako jeden z nejkvalitnějších sýrů byl vyhodnocen sýr s přídavkem rostlinného tuku.

Předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů v ČR Jaromír Dřízal se domnívá, že výše pokut není v otázce zajištění kvality na prvním místě. Té by prospěla řada dalších věcí, jako jsou například lepší ceny pro zpracovatele potravinářských výrobků. „Pokud by byly dobré ceny, mohou se použít lepší suroviny. Například rohlík s třemi procenty tuku je gumový. Když pekař použije o pět procent tuku více, je mnohem lepší,“ přiblížil. Pokud je však omezován co nejnižší cenou, nemůže použít takové suroviny a dobré receptury.

Druhou cestou je výchova mladých potravinářů, kteří v České republice kvůli nízkým výdělkům v oboru chybějí. „Vyšší pokuty mohou postihnout obchodníky. Podle mě jsou ale až na další pozici za cenami, které si mohou dovolit zpracovatelé, a výchovou mladých potravinářů, dodal Dřízal.  

Předseda představenstva akciové společnosti Živa zemědělská obchodní z Klášterce nad Orlicí Oldřich Žďárský souhlasí  stím, že by se měla zvýšit četnost kontrol. K výši pokut má však podle svých slov indiferentní přístup. „Já jsme přesvědčen o tom, že pokud je pokuta likvidační, je to hop nebo trop,“ podotkl s tím, že za důležitou považuje otázku onformování veřejnosti. „Je podváděním, pokud se napíšou na etiketu nepravdivé údaje. V tomto případě by postih měl být velký,“ konstatoval. Na druhou stránku však řetězce nemohou za to, co udělá výrobce. Nikdo by však neměl používat klamavou reklamu.

Podle ekonomického ředitele a.s. Úsovsko Martina Nováka tvrdší kontroly a vyšší pokuty přispějí k zlepšení kvality potravin na tuzemském trhu. Finanční postih by měl být ale navázaný na obrat. Výši pokuty, která postihne malého obchodníka, velký obchodní řetězec téměř nezaznamená. Variantou je i medializace prodejců nekvalitního zboží.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *