Vývoz piva roste, dovoz slábne

Dovoz piva do České republiky za prvních osm měsíců letošního roku meziročně klesl o třetinu. Do země se dovezlo piva za 282 milionů korun, zatímco loni to bylo 427 milionů korun. Takřka o pětinu vyšší než loni je naopak vývoz tuzemských pivovarů. Vyplývá to z databáze Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Podle pivovarníků je tento trend způsoben především tím, že dva největší pivovary v průběhu loňského roku přesunuly plnění piva do PET láhví z Maďarska do České republiky a klesá také dovoz privátních značek piva z Polska a Německa. Dovozy piva do ČR od ledna do konce srpna dosáhly 247 tisíc hektolitrů. Zhruba dvě třetiny dovozů letos představuje levné plechovkové pivo. To se vozí především do prodejen obchodních řetězců, které je prodávají pod svými privátními značkami. Poptávka po neznačkovém levném pivu v důsledku nepříznivého ekonomického vývoje v posledních letech roste.
Je to proto, že levná piva začali vyrábět čeští producenti. „Řekli si, když je tady poptávka, proč bychom to měli nechávat Polákům, my to uděláme sami,“ řekl dobře informovaný zdroj z pivovarského prostředí, který si nepřál být jmenován. Přestože marže u privátních značek je pro pivovary minimální, prostřednictvím řetězců prodané množství piva je pro ně prý zajímavé.
Největším dovozcem piva do České republiky zůstává Polsko, ze kterého se od ledna do srpna dovezlo piva za 157 milionů korun. Pomyslná druhá příčka patří Německu se 44 miliony, třetí největší dovozce je Maďarsko se zhruba 21 miliony korun.
Dvě největší pivovarské skupiny v zemi, Plzeňský Prazdroj i Pivovary Staropramen spustily vlastní plnící linku piva do stále oblíbenějších PET láhví až v průběhu loňského roku. Do té doby do nich pivo stáčely ve spřízněných pivovarech v Maďarsku. Tuzemská pivovarská trojka, Heineken, přesunul produkci piva v plastových láhvích ze Slovenska do Česka již o rok dřív.
Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého tento fakt výrazně ovlivnil loňskou a letošní bilanci zahraničního obchodu. Například dovoz piva z Maďarska je letos oproti loňsku zhruba jen pětinový. „Rozvoj segmentu PET balení v České republice nás loni přiměl investovat do vlastní stáčecí linky na PET balení v pivovaru Staropramen, která byla spuštěna v květnu 2011,“ řekl mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. „Od té doby tak již nemusíme ke stáčení piva využívat stáčecí linky našich sesterských pivovarů v zahraničí,“ dodal.
Z databáze ČSÚ vyplývá, že množství dovezeného piva výrazně klesalo už v loňském roce. Meziročně se tehdy snížilo více než o čtvrtinu na 572 tisíc hektolitrů. V letech 2009 a 2010 přitom import rostl o desítky procent ročně.
Tuzemským pivovarům se naopak letos daří vyvážet. Za prvních osm měsíců roku vyvezli přes 2,4 milionu hektolitrů piva v hodnotě přesahující 3,1 miliardy korun. Meziroční růst v peněžním vyjádření představuje 16,5 procenta. Také produkce tuzemských pivovarů v prvním pololetí mírně rostla. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven členské pivovary, které se na celkové domácí produkci podílejí z více než 90 procent, uvařily o 1,4 procenta piva meziročně více. Na mírném růstu produkce se podílela zejména zvyšující se výroba mixů piva a limonád a návrat turistů do Česka. Přes pozvolný růst výroby, který začal již loni, však zůstává produkce českých pivovarů stále pod úrovní, kterou měla před propadem, jež nastal v důsledku ekonomické krize. A vhledem k tomu, že ceny piva pravděpodobně půjdou nahoru propad se zřejmě ani letos nepodaří srovnat.
Již od začátku října letošního roku zdražil pivo v průměru o tři procenta lídr tuzemského trhu Plzeňský Prazdroj a cena čepovaného Pilsner Urquellu tak vzrostla o korunu na půllitru. Od poloviny října zvedla ceny i dvojka tuzemského trhu Pivovary Staropramen u sudového a tankového piva a od začátku listopadu zvýší i ceny některých balených piv. I tady se v průměru zvednou ceny asi o tři procenta, což znamená přibližně 40 až 60 haléřů na půllitr točeného piva.
Žádný jiný výrobce sice zatím zvýšení cen neohlásil. Podle zdrojů z pivovarského prostředí je však jen otázkou času, kdy se k lídrům trhu se zdražením přidají ostatní.
Pivovary skupiny Heineken ČR, třetího největšího výrobce piva, podle manažera Jiřího Hauptmanna zatím pivo nezdražily a ceny zůstávají stejné. O případném budoucím vývoji nechtěl spekulovat. „Tvorbu cen nekomentujeme přes média, dokud ten ceník nezačne platit,“ uvedl Hauptmann. Cenu vstupů v současnosti analyzuje společnost Pivovary Lobkowicz. „Pokud bychom k úpravě cen přistoupili, budeme o tom v první řadě informovat naše obchodní partnery,“ řekla mluvčí skupiny sedmi regionálních pivovarů Barbora Kameníková. „V současné chvíli Vám i s ohledem na konkurenci na toto téma nemohu poskytnout bližší informace,“ dodala.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *