Pěstitelům řepky svítá naděje, že se jim podaří zužitkovat část letošní úrody této plodiny na výrobu metylesteru řepkového oleje (MEŘO), jak původně počítali. Návrh na dřívější přimíchávání biopaliv do motorové nafty prošel minulý týden druhým čtením v poslanecké sněmovně a je před konečným hlasováním. To by se mělo uskutečnit v nejbližších dnech.
Původní termín pro povinné přimíchávání biosložky do pohonných hmot od poloviny letošního roku vláda posunula v návrhu zákona o ochraně ovzduší o půl roku, a to k 1.lednu 2008. Odklad její představitelé zdůvodňovaly precizní přípravou kontrolního systému. Tento posun se však nelíbil zemědělcům, kteří očekávali, že povinnost přimíchávat biosložku bude platit od letošního roku a řepkou oseli větší plochy. Ministr zemědělství Petr Gandalovič proto navrhl, aby MEŘO bylo povinně přimícháváno do motorové nafty už od letošního září. Nakonec i poslanci se přiklonili k tomu, že by se s přidáváním metylesteru mohlo začít dřív, protože u něho nejsou tak vysoká rizika daňových úniků jako u biolihu.
MEŘO by se tak podle nynější verze návrhu zákona mělo v naftě objevit již letos.„Je tu několik návrhů, a to aby zákon nabyl účinnosti od 1.září 2007, či dnem vyhlášení. O tom se však bude ještě hlasovat,“ uvedl předseda zemědělského výboru poslanecké sněmovny Jiří Papež.
Pro dřívější zavedení se minulý týden vyslovil i ministr životního prostředí Martin Bursík, přestože se dříve více prosazoval názor počkat s povinným přimícháváním kvůli vytvoření kontrolních mechanismů až do začátku roku 2008 „Myslím si, že zkrácení toho termínu je věc přínosná a možná,“ řekl minulý týden poslancům.
Zemědělský výbor přijal také pozměňovací návrh, podle kterého by se kontrolovalo přimíchávání biopaliv dvakrát do roka, zatímco původně se počítalo s kontrolou jen jednou ročně. Bursík však míní, že toto zkrácení by nepřineslo žádný efekt, nezlepšilo by to možnost kontroly, ale zvýšilo by to administrativní náročnost. Podle poslance Petra Zgarby se však touto změnou zabrání výrazným sezónním výkyvům v nákupech MEŘO. „V létě by zájem rostl, zatímco v zimě by byl nízký,“ uvedl Zgarba s tím, že v ČR jsou zatím kapacity na výrobu biopaliv omezené.
Podle ministerstva zemědělství (MZe) má však Česká republika dostatek kapacit na výrobu biopaliv, aby mohlo začít jejich povinné přimíchávání do pohonných hmot. „Nyní jsou v ČR kapacity na produkci 199.000 tun metylesteru řepkového oleje a na zhruba 1,6 milionu hektolitrů biolihu pro přimíchávání do benzinu. To výrazně přesahuje potřebu biosložek, které mají v roce 2008 představovat nejméně dvě procenta spotřeby pohonných hmot,“ uvedl Martin Světlík z MZe na nedávném česko-německém semináři Budoucnost biopaliv v ČR a v Německu, který se konal na půdě velvyslanectví SRN v Praze.
Do konce letošního roku by se podle něj vzhledem k očekávanému dokončení dvou nových závodů měly kapacity na produkci metylesteru zvýšit asi na 370 tisíc tun, což by představovalo zhruba osm procent předpokládané spotřeby motorové nafty v roce 2010. Budují se rovněž další lihovary na biolíh a příští rok by mohly být schopny produkovat až 5,6 milionu hektolitrů. To by bylo 15 procent očekávané spotřeby benzinu v roce 2010. EU přitom požaduje, aby členské státy v roce 2010 nahradily biopalivy 5,75 procenta pohonných hmot.
Světlík poznamenal, že proces přimíchávání se uskuteční ve třech fázích. Prvním krokem je nízkoprocentní povinné přimíchávání, dalším je zavádění podpor pro stoprocentní a vysokoprocentní biopaliva a po roce 2010, pravděpodobněji až po roce 2015, se počítá s postupným zaváděním biopaliv tzv. druhé generace, což jsou biopaliva vyráběná z nezemědělských a odpadových surovin.
Gandalovič, který seminář zahajoval, připomněl, že využívání biopaliv je kromě přínosu pro zlepšení životního prostředí i jednou z největších příležitostí pro české zemědělství. Podle ministerstva by se při dvouprocentním přimíchávání využilo na pěstování surovin pro biopaliva zhruba 100 tisíc hektarů půdy. Tato výměra by v dalších letech rostla s vyšším podílem biosložek v pohonných hmotách.
Mezi evropské země, které stojí v popředí zavádění biopaliv, patří Německo, které jediné spolu se Švédskem dosáhlo v roce 2005 cíle stanoveného Evropskou unií nahradit biosložkami alespoň dvě procenta fosilních paliv v dopravě. Birger Kerckow z Odborné agentury pro obnovitelné suroviny vysvětlil,. že do minulého roku byla biopaliva osvobozena od daní. Teprve od loňska se začalo postupně zavádět jejich zdanění. Daňové úlevy mají však stále biopaliva, která se využijí pro potřeby zemědělství a lesnictví. Naše vláda však žádnou podporu zatím neschválila.