Základním principem vzdělávací politiky Evropské unie je celoživotní vzdělávání. Agrární komora ČR (AK) přichází v samém závěru roku 2000 s návrhem systémového řešení celoživotního vzdělávání pracovníků v zemědělství, potravinářství a lesním hospodářství, přičemž reaguje na nové legislativní normy a návrh školského zákona.
Na neustálé a rychlé změny v zemědělství (v oblastech techniky, technologií, ekonomiky nebo charakteru práce) se nelze připravit jednorázovým studiem na jakékoliv škole, to je základní teze návrhu koncepce, jejímž autorem je Zdeněk Kraus, jinak ředitel SOU zemědělského, Odborného učiliště a Učiliště Fořt a předseda Okresní agrární komory Trutnov: "Vycházím z toho, že Ministerstvo zemědělství ČR spravuje prostřednictvím svého Institutu výchovy a vzdělávání 118 školských zařízení, jejichž účetní hodnota majetku představuje asi 4,5 miliardy korun. Bylo by nenahraditelnou škodou tyto materiální kapacity a lidské zdroje nevyužít pro celoživotní vzdělávání zemědělců v rámci resortu - počínaje přípravou profesně orientované mládeže a dalším odborným vzděláváním aktivních zemědělců konče."
Návrh Krause, jinak externího spolupracovníka představenstva AK, doporučuje provozovat zemědělskou školu v rámci 7 až 13 tzv. Center odborného vzdělávání MZe (COV). Školu musí zřídit podle nového zákona č. 157/ 2000 Sb. "kraj", na MZe by pak zůstal provoz tohoto zařízení a jeho dofinancování.
"Vznik COV ve správě ministerstva zemědělství je ale nutné rozhodnout ještě před předáním majetku škol krajům, v opačném případě se k tomuto majetku již zemědělci nedostanou," upozorňuje Kraus.
Bez vzdělání, bez peněz
Základní problémy návrhu koncepce jsou dva: Zřízení COV a provozování školy v rámci COV. Autor navrhuje samozřejmě i to, jak se s nimi vyrovnat: "V prvním případě je nutno změnit již zmíněný zákon 157 o přechodu některých věcí, práv a závazků v majetku ČR do majetku krajů a vyjmout z přílohy číslo 1 ze seznamu přecházejících organizací vybraná učňovská zařízení resortu MZe. V druhém případě je třeba definovat způsob koexistence COV a školy zřizované krajským úřadem v jednom zařízení."
Podle Z. Krause je po dosavadních jednáních "reálná iniciativa poslanců vedoucí ke změně zákona č. 157".Jinými slovy - zásadní krok k uskutečnění výše popsaného záměru není nemožný. Teprve vývoj situace v nejbližších dnech ale ukáže skutečnou šanci koncepce uspět.
Argumentů pro vznik COV je přitom skutečně dost. Mimo jiné pro ně hovoří i nutnost splnění podmínek pro budoucí čerpání dotací z prostředků strukturálních fondů EU. Bez příslušného vzdělání na ty peníze zemědělec zkrátka nedosáhne. A příslušné vzdělání lze získat nejvhodněji právě v takových centrech, jaká navrhl ředitel Kraus.