Evropská komise se rozhodla poslat Česko k Soudnímu dvoru Evropské unie (ESD) i kvůli tomu, že Praha nezapracovala unijní směrnice k bezpečnosti železnic a k registru podnikatelů v silniční dopravě. Uvedl to tiskový odbor komise, který ve čtvrtek také informoval, že bruselská exekutiva posílá ČR k soudu za nezapracování směrnice k řešením případných problémů bank. U každého případu hrozí ČR nejspíš vysoká pokuta. Česko už ale podle diplomatů ve všech třech bodech podniká potřebné kroky, a spory by tak neměly mít faktické následky.
Směrnice k bezpečnosti železnic vyžaduje například od členských států, aby vytvořily nezávislý orgán pro vyšetřování nehod a aby definovaly společné principy řízení a kontroly bezpečnosti železnice. ČR to podle komise plně nerealizovala. Především české zákony nezaručují, že nový inspekční orgán zahájí vyšetřování nejpozději do týdne po obdržení zprávy o nehodě a že závěrečné vyšetřovací zprávy obdrží všechny zúčastněné strany. Komise začala ohledně směrnice řízení s ČR v roce 2013 a před dvěma měsíci poslala do Prahy takzvané odůvodněné stanovisko, v němž opět upozornila, že pravidla podle směrnice 2004/49/CE k železniční inspekci a bezpečnosti měla v zemi platit od dubna 2006. Vyzvala ČR k přijetí příslušných zákonných opatření. Podle komise ale Praha zatím nereagovala uspokojivým způsobem.
Příslušná novela zákona je už v české sněmovně a mohla by být v dohledné době přijata.
ČR se podle komise prohřešila vůči unijní legislativě i u směrnice k propojení registrů v silniční dopravě s cílem zajistit jednotná kritéria pro možnost stát se provozovatelem silniční přepravy a podnikat v dopravě. Směrnice č. 1071/2009, která podle komise zvyšuje bezpečnost na silnicích v Evropě, měla být do českého právního systému zapracována do 31. prosince 2012.
Registr v ČR je teprve ve zkušebním provozu. Zpoždění je důsledkem nutnosti opakovat zrušené výběrové řízení.*