Akciová společnost Hrado Hrabišín provozuje ve svém areálu porážku a výrobnu masa. Podle současné klasifikace by ale provoz spadl do kategorie C, což by umožnilo vyrábět v podstatě jenom pro vlastní potřebu. Proto se ve společnosti rozhodli využít podpory programu Sapard pro zdokonalení hygieny provozu. Do konce roku aplikují směrnice, v nichž se přiblíží ve veterinární a hygienické oblasti požadavkům Evropské unie tak, aby se dostali do kategorie B.
Kapacitou se jatka řadí spíše mezi menší, obrat dosahuje 3,5 mil. ročně. Za tu dobu se zde porazí nejvýše 1000 prasat a jeden až dva kusy skotu týdně. Tři řezníci a jedna pomocná síla vyrábějí uzeniny, salámy, uzené maso, tlačenky a další výrobky. „Mezi naše speciality patří například zauzovaný rolovaný bůček, hrabišínské klobásy dvojího druhu – vepřové a smíšené s hovězím. Všechny naše výrobky děláme tradičním způsobem tak, aby měly domácí charakter. Udíme bukovým dřevem z okolních lesů, které dostáváme jako náhradu, když nám zvěř zničí pole,“ říká ekonom společnosti Vladimír Dostal, do jehož kompetence zpracování projektu patří. Pro dokreslení obrazu o společnosti nutno ještě dodat, že hospodaří na 1324 hektarech zemědělské půdy, z nichž tvoří 606 ha pastviny, a na 40 hektarech množí len v nejvyšších stupních S1 a S2.
Zahájení Sapardu v Hrabišíně i přes odklady očekávali a postupně připravovali dokumentaci. Pak šlo vše ráz na ráz. „Po květnovém spuštění programu byla na zpracování projektové dokumentace jen velmi krátká doba, ale projekt jsme stihli podat v termínu a kolem 15. července se podepisovala smlouva s Agenturou Sapard,“ uvádí ekonom.
Základním kriteriem projektu je pořízení měřicích a kontrolních zařízení a software pro hodnocení průběhu vaření, uzení a zpracování masných výrobků. Na něj se pak nabalují další opatření, požadovaná veterinární správou. Mezi ně patří například klimatizace bourárny a expedice či výměna dveří, kde se nahradí dřevěné zárubně omyvatelnými kovovými. Místnosti dostanou kulaté rohy a všechny provozy na jatkách se vybaví bezdotykovými bateriemi a novými plastovými stoly. K objektu jatek se přistaví expedice s přímým vstupem do objektu a klimatizací, která bude udržovat teplotu 12 °C.
„Projekt jsme udělali co nejlacinější, peněz není nikdy nazbyt. Vyjde nás na 573 000 korun bez DPH a na tuto částku obdržíme 50procentní dotaci z programu Sapard. Investice půjde z naší kapsy, původně jsme sice zvažovali půjčku od banky, ale schvalování bylo příliš zdlouhavé. Až na výkresovou a rozpočtovou část, kterou nám za šest tisíc zpracoval projektant, jsme si vše dělali sami. Trvalo mi to měsíc a byl to takovýhle fascikl materiálu, “ ukazuje Dostal asi 20 centimetrů nad stolem. „Byla to práce náročná především administrativně, a tudíž i časově. Agentura požaduje pro vykázání ekonomického zdraví podniku výsledovky, rozvahy a daňová přiznání tři roky nazpět, což někdy nebylo jednoduché dohledat“dodává.
Investice se společnosti zaplatí v horizontu deseti let. Vzhledem k charakteru programu Sapard totiž není jejím záměrem zvýšení výroby, ale především zajištění požadované kvality, týká se také hygienických a veterinárních podmínek produkce. „Myslíme si, že vyrábíme v dobré kvalitě, ale opatření, která díky Sapardu uděláme, odstraní případné zdroje problémů,“ tvrdí ekonom.
Závažnější problémy při sestavování projektu v Hrabišíně nezaznamenali. Pokud nějaké byly, šlo spíše o „dětské nemoci“, které pramenily z toho, že se vše dělalo poprvé.
„S pracovníky agentury jsme byli ve styku a projekt jme měli v první fázi kvalitně připravený. Než ale kolo skončilo, byly stále potřeba doplňující údaje. Nevěděli jme například, jak body ohodnotit společenství nebo členství v různých organizacích. Velkým problémem byla výběrová řízení, protože podle materiálů z programu Sapard jsme tomu nerozuměli ani my, ani pracovníci agentury. Vše se vyjasnilo až po školení, které uspořádali pracovníci Agentury Sapard z Prahy,“ konstatuje Dostal. První dokumenty, které obdrželi, byly podle něj nejasné a nesrozumitelné zřejmě díky tomu, že nebyly dobře přeloženy z angličtiny. Odborné a ekonomické termíny v podkladových materiálech nedávaly smysl a jasnější byly až nové tabulky, které přišly po 14 dnech, což ovšem pozdrželo výběrové řízení.
„Teď už víme, jak na to, a mohli bychom to třeba dělat na zakázku,“ dodává Dostal. Přesto ale soudí, že je celý proces zbytečně administrativně náročný a polovina věcí by se mohla udělat jinak.
Vedle formálních problémů bylo ale nutné řešit i věci praktické. Protože na každou dodávku je nutné předložit tři zájemce, požádala společnost agenturu o sloučení. Výběrové řízení tedy proběhne formou jedné zakázky přes jednoho dodavatele, ačkoliv je jich vlastně několik. Také úřady měly svoje požadavky, které bylo třeba naplnit. „Projekt jme zpracovávali na základě podkladů od veterinářů. Nicméně agentura trvala také na vyjádření hygieniků, a to i přesto, že jme dělali zjednodušený projekt. Hygienici ale měli další připomínky, takže nyní připravujeme druhou etapu, která by zohlednila jejich požadavky. Tento projekt by se měl rozběhnout po novém roce a měl být méně finančně náročný. Půjde především jen o sociální zařízení a osvětlení,“ konstatuje Dostal.
Jak bylo viděl v areálu společnosti, první práce na přestavbě už začaly. Harmonogram počítal se začátkem v září a ukončením na Silvestra. A v Hrabišíně předpokládají, že termín splní. „Během února předložíme vyhodnocení, úředníci vše zkontrolují a v březnu bychom mohli požádat o vyplacení dotace,“ shrnul ekonom Dostal.