Agrární komora vybrala mezi obchodními řetězci tři adepty na blokádu, kterou hodlá zorganizovat v druhé polovině června jako protest proti rostoucímu dovozu potravin ze zahraničí. Uvedl to její prezident Jan Veleba s tím, že jména obchodníků nechtějí zatím zveřejňovat.
Blokády zásobování by se měly týkat dvou obchodních řetězců, které mají na pultech nejméně českých potravin. O tom, které to postihne, by mělo být rozhodnuto v první polovině června. Komora chce nejdříve vyhodnotit, jaký mají tyto tři obchodní řetězce v základních potravinách, masu či mléku podíl tuzemských výrobků. „Nejde nám v tuto chvíli o medializaci, ale o výsledek. Chceme totiž také apelovat, aby se čeští politici dohodly na nějaké legislativní úpravě chování řetězců,“ prohlásil Veleba.
Počátkem minulého týdne Veleba seznámil prezidenta Václava Klause s akcemi proti řetězcům. „Klaus pro ně na rozdíl od ministra zemědělství Petra Gandaloviče projevil pochopení a není proti nim,“ řekl. Za jedno opatření, které by českým výrobcům mělo pomoci proti řetězcům Klaus s Velebou považují i lepší značení českých potravin, které by usnadnilo spotřebitelům orientaci v nabízených produktech. To je ale v mnoha případech kamenem úrazu. Ukázal to test, který v dubnu provedl v prodejnách jedenácti obchodních řetězců Český svaz chovatelů masného skotu (ČSCHMS) a který sledoval, jak řetězce dodržují předpisy pro značení hovězího masa. Podle průzkumu dopadly nejhůře hypermarkety Interspar a četné nedostatky byly zjištěny i v hypermarketech Hypernova a supermarketech Albert.
S jejich výsledky ale obchodní řetězce nesouhlasí. Interspar nepovažuje testy za důvěryhodné, zejména poté co se zjistilo, že největšími dovozci masa ze zahraničí jsou sami členové agrární komory, kteří zároveň organizují protesty proti dovozům masa. Uvedl to mediální zástupce firmy SPAR Česká obchodní společnost Jan Vávra. Podle něj značení masa v hypermarketech Interspar v souladu s českými zákony. Zdůraznil, že to prokázalo mnoho kontrol státních orgánů, které jsou skutečným a objektivním garantem správnosti označování potravin.
Kamil Malát z ČSCHMS však upřesnil, že Interspar prodával balené hovězí maso s číslem zvířete narozeného v ČR, které neexistovalo. Navíc zvolený formát čísla zvířete se podle něj u nás vůbec nepoužívá. „Na balíčku bylo uvedeno jako místo porážky Rakousko, chybělo však číslo jatek. Místo správného výrazu vykrmeno bylo použito slovo vypěstován,“ sdělil. Nesrovnalosti ve značení byly v Intesparu zjištěny i v případě prodeje nebaleného hovězího masa. V prodejnách Albert a Hypernova pak byly zjištěny nedostatky u baleného hovězího masa původem z Nizozemska. Uvnitř balíčku telecího masa, které prodávaly hypermarkety Hypernova, byly podle Maláta pouze neúplné informace o původu a navíc nebyly v českém jazyce. Mluvčí obchodů Albert a Hypernova Kateřina Černá ale prohlásila, že značení veškerých masných výrobků mají v pořádku a je v souladu s evropskou legislativou, která je nadřazena české. Jejich zpracovatelský závod v Polsku se řídí evropskou legislativou, dodala.