Již druhý rok se táhne jednání o vinařském fondu, který by podle dosavadních návrhů měl být zdrojem peněz pro obnovu starých a výsadbu nových vinic. Návrhy příslušného zákona, ať již předložené vládou, či vzniklé z poslanecké iniciativy, nakonec zatím končily pod stolem zákonodárců. Peníze by však potřebovali i vinaři na marketing a propagaci jakostních vín.
„Bylo by třeba obnovit více než dva tisíce hektarů vinic. Spolu s výsadbou nových vinohradů to představuje miliardy korun nákladů,“ konstatoval Bedřich Škopek z ministerstva zemědělství s tím, že výsadba nových vinohradů je možná jen do našeho vstupu do Evropské unie. Pro to, aby zákon o fondu mohl projít parlamentem, chyběl zatím potřebný konsenzus politických stran. Počátkem září svitla naděje. Nad problémy vinařství a vinohradnictví se sešli poslanci zemědělského výboru poslanecké sněmovny se zástupci ministerstva zemědělství, Českomoravské vinohradnické a vinařské unie, Agrární komory ČR a vinařů. Za prvořadé označili obnovu a rozšiřování vinic. Poslanci se shodli na tom, že při schvalování rozpočtu na příští rok budou prosazovat, aby na přímé dotace pro obnovu a výsadbu nových vinic byla určena minimálně stejná částka jako letos, tj. 150 milionů korun.
„To je podstatné zvýšení ve srovnání s dřívějšími lety, kdy na obnovu vinic šlo ročně v průměru jen 30 milionů korun,“ poznamenal Škopek. Za důležité považuje, že toto navýšení podporovali poslanci všech rozhodujících parlamentních stran. „Bohužel jde však o řešení z roku na rok. Nejistotu v celkové výši financí pro daný rok měl právě odstranit vinařský fond, který by měl stálý přísun peněz. Ročně by podle odhadu mělo jít celkem zhruba o 80 milionů korun,“ doplnil Škopek. Podle poslanců však vinařský fond v podobě, jak je nyní navržen, nemá naději na schválení ve sněmovně. Pokud by se jednání o něm otevřelo nyní, mohlo by ohrozit navýšení dotací.
Druhou stěžejní věcí pro naše vinařství i po vstupu do EU je podle Škopka marketing a plošná propagace našeho vína hlavně v zahraničí. V této oblasti máme proti ostatním zemím velké zpoždění. „Budeme-li obnovovat a rozšiřovat vinice, musíme se také starat o odbyt jakostních vín za cenu odpovídající nákladům na ně vynaloženým. Doposud je cena některých jakostních vín jen o málo vyšší než cena vína stolního,“ upozornil. Pro marketing a propagaci vína by se na doporučení poslanců měl použít současný dotační titul Podpora odbytu vybraných komodit. Jeho zásady však bude nutné upravit tak, aby odpovídaly tomuto záměru.
Myšlenka vinařského fondu však není zcela mrtvá. „Počítáme s tím, že bychom se třeba již v příštím roce k vinařskému fondu vrátili. Ne však v té podobě, jak je dnes navržen. Spíše by měl vzniknout marketingový fond pro víno, který by problémy s propagací a odbytem jakostního vína řešil. Vinice by se nadále podporovaly přímými dotacemi,“ uzavřel Škopek.