Pro Čechy je při nákupech potravin nejdůležitější vyvážený poměr dobré chuti za příznivou cenu. Mladí lidé pak přikládají větší váhu značce než českému původu a ženy nakupují zdravější a kvalitnější potraviny než jejich protějšky. Zjištění zveřejnila výzkumná agentura NMS Market Research, která zkoumala nákupní chování Čechů.
Z průzkumu vyplývá, že pro 81 procent Čechů je při nákupech jídla nedůležitější cena, která se ale nesmí negativně odrazit na jeho chuťových kvalitách. Podle chuti totiž plní svoje nákupní košíky celkem 70 procent dotázaných. Zajímavé je, že ženy jsou ochotné z chuti oproti mužům mírně slevit a 57 procent z nich upřednostňuje při nákupech zdravější potraviny. Muži oproti tomu přemýšlejí nad tím, jak jsou jejich nákupy zdravé, jen ve 45 procentech případů. Zdravé potraviny vyhledávají hlavně dotazovaní se středním a vysokoškolským vzděláním. Pro 39 procent respondentů pak hraje při rozhodování roli český původ potravin a 29 procent nakupujících se orientuje podle výrobce. Značka, stejně jako země původu, je důležitá jen pro 15 procent lidí. Český původ je důležitý zejména pro spotřebitele ve věkové skupině mezi 55 až 65 lety žijící v menších městech do 20 000 obyvatel. Mladším respondentům naopak na původu potravin příliš nezáleží. Ve věkové skupině mezi 18 až 24 lety si českou produkci vybírá pouze 21 procent dotázaných a větší roli pro ně naopak hraje značka.*