Potravináři i ministerstvo zemědělství usilují o zajištění jednotného a jasného označování potravin napříč trhem v EU. Stávající legislativa, která umožňuje používat názvy jako vegetariánský hamburger nebo sójový párek, podle potravinářů komplikuje trh a vytváří nepřehledné prostředí pro spotřebitele. Potravinářská komora ČR to uvedla v tiskové zprávě.
Proti jsou někteří obchodníci, výrobci a organizace podporující alternativy k živočišným produktům. Alternativní názvy chtějí zachovat, podle nich nikoho nematou.
"Cílem není omezovat, ale chránit spotřebitele a zaručit jasnost a férovost na trhu s potravinami. Záměrem je skoncovat se zmatkem na pultech, kde spotřebitelé mohou být klamáni názvy, které neodpovídají skutečnému složení," uvedla prezidentka komory Dana Večeřová.
Současná legislativa umožňuje používat názvy jako veganský burger, houbový řízek či sójový párek, zatímco například pojem máslo je na evropském trhu vyhrazen pro výrobek s minimálně 80 procenty mléčného tuku, proto ho například u českého pomazánkového másla s obsahem 31 až 36 procent použít nelze. Komora tvrdí, že současná roztříštěnost označování je pro některé firmy zmatečná a riziko záměny existuje i u spotřebitelů.
Potravináři upozorňují, že v masném průmyslu jsou některé tradiční názvy, jako špekáček či tlačenka, spojené s konkrétními surovinami a výrobními postupy. "Umožnit, aby se tyto názvy používaly pro cokoli, co se jim vizuálně nebo texturou podobá, by mohlo snížit jejich význam a historickou hodnotu," dodala Večeřová.
Zachovat názvy jako květákový karbanátek nebo fazolový burger naopak chtějí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, České sdružení pro značkové výrobky nebo organizace ProVeg.*