Francouzskému potravinářskému gigantu Danone v uplynulém roce klesl čistý zisk o 21 procent na 1,12 miliardy eur (30,6 miliardy Kč). Největší světový výrobce jogurtů zápasí s deflací v Evropě a problémy na svém největším trhu v Rusku. Hospodaření ovlivnily i oslabující měny na rozvíjejících se trzích, oznámila dnes firma, která v odhadech růstu tržeb a ziskovosti pro tento rok zůstala opatrná.
Tržby výrobce jogurtů Activia či stolní vody Evian v uplynulém roce dosáhly 21,1 miliardy eur, což po očištění o vliv směnných kurzů, akvizic a odprodejů představuje nárůst o 4,7 procenta. Odbyt podpořil především zlepšující se prodej dětské výživy v Asii. Pro letošní rok Danone předpokládá růst mezi čtyřmi a pěti procenty, tedy zhruba ve stejném rozsahu jako loni. "Danone usuzuje, že ekonomické podmínky zůstanou celkově složité a nestabilní," uvedla dnes firma v prohlášení. Danone, mezi jehož soupeře patří švýcarský gigant Nestlé a britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever, se potýkal se skomírající spotřebitelskou poptávkou v Evropě. Společnost očekává, že v regionu budou spotřebitelské trendy "vratké, nebo dokonce deflační". Specifické problémy přitom pozorovala na několika velkých trzích, především ve Společenství nezávislých států. Největší podíl na celkových tržbách skupiny má Rusko. V zemi ale ke konci roku stouply ceny, včetně cen mléka, a spotřebitelská poptávka oslabila.*