Třetí vlna šetření komunikační kampaně Kvalita z Evropy – chutě s příběhem, kterou letos v červnu realizovala společnost STEM/MARK, přináší pozitivní výsledky. Měření ukázala, že podpořená znalost všech značek kvality potravin se zvýšila. Dříve opomíjené evropské značky kvality se začínají rozvíjet a stoupá jejich znalost. Čtvrtina Čechů (28 %) zná nějaké evropské značení a narůstá také podíl lidí, kteří správně určují jejich původ. Uvedla to dnes Ivana Valentová ze společnosti STEM/MARK.
Průzkum ukázal, že z evropských značení Češi nejvíce znají značku Chráněné zeměpisné označení. Zná ji 19 procent respondentů (nárůst o 7 % z původních 12 %). Podpořená znalost značky Chráněné označení původu vzrostla na 14 % oproti 6 % z roku 2015. Od počátečního měření došlo k nárůstu o tři procenta u Zaručené tradiční speciality.
Podobně jako na Slovensku, také v Čechách polovina respondentů zná značky kvality alespoň zběžně a desetina dotazovaných v obou zemích tvoří loajální jádro, které upřednostňuje vždy výrobky se značkami kvality. Obecně lze říci, že si lidé všímají značek kvality především na obalech samotných potravin a v televizi.
„Výzkum ukázal, že Češi více důvěřují národním značkám kvality, přesto vliv evropských značek mírně roste,“ zmiňuje Valentová a doplňuje: „Pokud už oslovení nějaké evropské značky znají, tři čtvrtiny z nich se jimi nechají ovlivnit, především ženy a lidé s maturitou či vyšším vzděláním.“ Lidé se na výrobcích mohou setkat se třemi typy evropského značení.
Míra znalosti evropských značení v cílové skupině odborná veřejnost u nás i na Slovensku má v průběhu let konstantní úroveň. Lidé z oboru o označeních slyšeli a mají o nich ponětí. Většina oslovených se shoduje, že označení kvality má větší dopad na spotřebitelské rozhodování u jistých druhů potravin, konkrétně u masa a mléčných výrobků.*