Žofínské fórum o potravinách

Potravinová bezpečnost a soběstačnost i změny, které nastanou po novelizaci zákona o potravinách, byly hlavními tématy 171. Žofínského fóra, které tento týden ve čtvrtek v Praze zahájil ministr zemědělství Marian Jurečka. Diskuse se točila také kolem dopadů ruského embarga na potraviny a zemědělské produkty ze západní Evropy. V této souvislosti vyzval prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR Miroslav Toman vládu k razantnější ochraně tuzemského trhu před dovozy laciných potravin.

 

Ministr hovořil o připravovaných prováděcích předpisech k novele zákona o potravinách, mezi něž patří například vyhláška o označení potravin, vyhláška, kterou se stanoví požadavky pro maso, masné výrobky a ryby nebo vyhláška stanovující požadavky pro mléko, mléčné výrobky, mražené krémy, jedlé oleje a tuky. Jurečka také zmínil nařízení vlády o zpřísnění dohledu nad dovezenými živočišnými a rostlinnými produkty, která platí od října tohoto roku a podle níž musí dovozce živočišných i rostlinných komodit informovat o tom, že dováží do země zboží z jiných členských států, a to s dvoudenním předstihem, než je začne prodávat. Dozorové orgány by tak měly mít nyní dostatek času, aby se mohly provést důkladnou kontrolu tohoto zboží.

 

Jurečka také upozornil na dopady sankcí. „Je nutné hledat odbytiště pro potraviny v nových destinacích mimo EU. Zároveň je mým cílem zvýšit povědomí spotřebitelů o kvalitách českých potravin,“ dodal ministr. Jeho úřad proto spustí koncem října již dříve avizovanou marketingovou kampaň s názvem České Vánoce za zhruba 50 milionů korun na podporu prodeje tuzemských potravin, do které se mají zapojit také obchodní řetězce. Tuto aktivitu přivítal i prezident agrární komory, nicméně vyjádřil obavy, aby většinu potravin v jejím rámci neprodávaly obchody ve slevových akcích. "Což opět přinese největší zisk obchodníkům, částečně spotřebitelům, ale rozhodně to nesplní účel, aby to pomohlo výrobcům," poznamenal.
Podle ministra má tato kampaň ve formě spotřebitelské soutěže o ceny motivovat spotřebitele k nákupu tuzemských potravin opatřených některou ze značek kvality. Ministr chce do budoucna do kampaní více zapojit i samotné výrobce a vysvětlit českým zákazníkům pozitiva nákupu domácích výrobků. "Že podporuje nejenom toho výrobce, ale že podporuje svoji obec, svůj kraj, svůj stát, tuhle ekonomiku, tohle hospodářství, tuhle společnost," zdůraznil Jurečka. Upozornil také, že zhruba do půl roku by měly být legislativně zakotveny podmínky, za kterých bude možné označovat výrobek přizviskem český, pravý nebo například domácí.
"Jsme si vědomi, že přes řetězce se obchoduje většina domácí potravinářské produkce," uvedl Toman, podle něhož je však před započetím kampaně nutné stanovit pro obchodníky podmínky pro zapojení do kampaně. "Podle nás by měli být obchodníci vedeni k tomu, aby v jejich sortimentu byla zastoupena skutečně většina domácích výrobků označená některou ze značek kvality a původu," řekl Toman.

 

Na žofínském setkání vystoupili představitelé hlavních dozorových orgánů resortu ústřední ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martin Klanica a ústřední ředitel Státní veterinární správy Milan Malena, kteří shrnuli výsledky svých úřadu a informovali o změnách, které do jejich činnosti vnese novela zákona o potravinách.*

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down