Návrh Pirátské strany na snížení daně z přidané hodnoty (DPH) u ovoce a zeleniny kvůli vysoké inflaci považují někteří obchodníci za vhodný. Mohlo by to podle nich podpořit nákupy zdravých potravin, znamenalo by to tedy i větší odbyt pro české farmáře. V souvislosti se všeobecným zdražováním jsou zákazníci nejen u ovoce a zeleniny citlivější více než dříve na cenu, vyhledávají slevy a jiné akční nabídky. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci potravin.
Návrh přeřadit ovoce a zeleninu ze současné 15procentní do desetiprocentní sazby DPH představil dnes ve Sněmovně předseda pirátských poslanců Jakub Michálek. ČR má podle něj nejvyšší DPH na ovoce a zeleninu v regionu, což se projevuje i tím, že Češi jezdí nakupovat za hranice, řekl. Zabránit dopadům tohoto návrhu na státní rozpočet má růst sazby z 15 na 21 procent u slazených nápojů.
"Tento krok vnímáme jako snahu zpřístupnit zdravou kategorii potravin, která zároveň pochází z velké části z domácí produkce," uvedl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Jedná se podle něj tak o podporu dostupnosti zdravých potravin i domácího zemědělství,
Pozitivně se k návrhu staví také on-line supermarket Košík.cz. Jeho mluvčí František Brož ovšem upozornil, že zákazník nemůže očekávat zlevnění proti současnému stavu, zařazení ovoce a zeleniny do nižší sazby DPH by spíše tlumilo nárůst cen, řekl. Dodal, že u této i dalších kategorií je patrná větší zdrženlivost zákazníků a klesající kupní síla.
I řetězec Penny Market sleduje napříč sortimentem, že lidé jsou méně ochotni kupovat potraviny za běžné ceny a čekají na slevy, uvedl mluvčí společnosti Tomáš Kubík. Osvědčil se podle něj projekt bedýnek s ovocem a zeleninou, které už nesplňují nejpřísnější kvalitativní standardy, ale přesto jsou nezávadné.
Prodejny Kaufland podle své mluvčí Renaty Maierl v nákupech ovoce a zeleniny ve srovnání s jiným obdobím změny nezaznamenaly. Sledují ale zájem zákazníků o lokální produkty, doplnila.*