Počet podniků zapojených do portálu Najdi svého zemědělce se zvyšuje

Zemědělci jsou dlouhodobě nejslabším článkem obchodní vertikály výroby a prodeje potravin. Zpracovatelé i obchodníci jim diktují výkupní ceny. Mnozí zemědělci proto částečně řeší odbyt svých výrobků ve vlastních prodejnách. I proto vytvořil Zemědělský svaz ČR portál Najdi svého zemědělce (www.najdizemedelce.cz), který pomáhá spotřebitelům najít možnost nákupu kvalitních lokálních potravin s nízkou uhlíkovou stopou a zemědělcům umožňuje přímý kontakt se spotřebiteli, bez nutnosti spoléhat se na obchodní řetězce. Uvedla to Alena Bečková ze Zemědělského svazu na setkání s novináři v Praze. V současnosti je do tohoto portálu zapojeno 583 prodejních míst. V době vzniku v roce 2020 to bylo 92 zemědělských podniků.

Českým zemědělcům se příliš nedaří dostávat své regionální výrobky ve větším množství do obchodních řetězců, které ovládají přes 80 procent maloobchodního trhu v tuzemsku. „Byť se mnohé řetězce, díky dobře provedenému marketingu, snaží komunikovat, zejména v televizních reklamách, že právě ony nabízejí lokální potraviny, naše zjištění u prodávaného zboží to nepotvrzují. V praxi se řetězce spíše zaměřují na zjednodušení a efektivitu logistiky, což často znamená dodávky potravin od velkých dodavatelů ze zahraničí. V zahraničí mají zemědělci zpravidla vyšší podpory než jejich čeští kolegové,“ podotkl předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha. Zemědělec například denně vyprodukuje asi 15 000 litrů mléka. Když tuto produkci zpracovává a potom prodává přes běžnou obchodní síť, podaří se mu udat pouze jednotky procent produkce. Portál Najdi svého zemědělce je tak jedním z řešení, jak prodat větší část objemu lokálním spotřebitelům a předejít případné ekonomické ztrátě pro danou farmu. Navíc zákazníci mohou vybírat z mnohem širšího sortimentu, než který najdou v běžné obchodní síti. Portál Najdi svého zemědělce slouží jako tzv. KPZ neboli „komunitou podporované zemědělství“. „Web www.najdizemedelce.cz je založený na přímém vztahu mezi zemědělci a spotřebiteli, jejich vzájemné spolupráci a podpoře. Pro spotřebitele je KPZ cestou ke zdravým potravinám. Pro zemědělce zase cestou k odbytu jejich výrobků. Cílem portálu je také rozšířit povědomí o konkrétních zemědělcích a jejich nabídce mezi širší veřejnost v dané lokalitě a jejím okolí,“ doplnila Bečková.  Portál je koncipován jako přehledná mapa, na které zákazník získá na základě své polohy informaci o nejbližší prodejně, kde si může nakoupit přímo od zemědělců, dodala.  

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down