Po 20 letech končí ve funkci ředitele Vinařského fondu Jaroslav Machovec, který stál u jeho začátků v roce 2002. Za dobu jeho působení se zcela změnila nejen funkce fondu, ale také například podoba vinařské turistiky. Nyní navíc sílí tlak zahraniční konkurence na českém trhu. "Nový šéf to nebude mít jednoduché, doba není jednoduchá a potřebuje dobrou strategii, aby pomohl vinařům uhájit jejich pozici na domácím trhu," řekl Machovec.
Vinařský fond byl zřízen zákonem v roce 2002 a jeho primární funkcí tehdy byla podpora výsadby vinic, to se ale změnilo po vstupu České republiky do Evropské unie. Poté je hlavní funkcí fondu marketingová podpora tuzemského vína a vinařské turistiky. Zejména ale se vznikem fondu vznikla vinařům povinnost do něj přispívat z každého hektaru vinohradu a každého litru vyrobeného vína. "Právě takto vybrané prostředky měly sloužit na podporu výsadeb. Vznikaly ale nepříjemné situace, někteří vinaři nechtěli platit, a když jim potom přišla předexekuční výzva, brali to osobně. Říkali mi 'tys mi poslal výzvu', protože jsme se znali. Bylo těžké jim vysvětlit, že ze zákona nemůžeme nikomu ulevit, jen proto, že je to známý. Že pak bych měl potíže se zákonem já, jako ředitel fondu," poznamenal Machovec. Fond ve třech vlnách podpořil výsadbu 2500 hektarů vinic, po vstupu do EU se ale pravidla změnila a fond dostal novou funkci - marketingovou podporu moravských a českých vín a vinařské turistiky. "Hodně jsme se dívali do zahraničí, zejména do Rakouska. A spolu s jihomoravskou centrálou cestovního ruchu i Nadací Partnerství jsme řešili, jak to udělat, aby v turistické sezoně byla alespoň jedna vinařská akce každý víkend. Při pohledu zpět se to zdá neskutečné, že ještě v roce 2005 bylo vinařských akcí velmi málo," doplnil končící ředitel Vinařského fondu. Kromě malého množství akcí, které se navíc často omezovaly jen na místní lidi, chyběly na jihu Moravy i ubytovací kapacity. Postupně začaly vznikat akce i infrastruktura, které lákají každoročně tisíce turistů na dovolenou na jihu Moravy. Nejviditelnějším počinem Vinařského fondu je ale vybudování značky a tradice svatomartinských vín. Značku koupil fond v roce 2005, první veřejné otevírání svatomartinských vín uspořádal v roce 2006 a podoba oslav se poměrně rychle ustálila. Za další úspěšný počin fondu označuje propagaci tuzemských růžových vín. V roce 2008 tvořila ve spotřebě vín pouhých 0,8 procenta, v současné době je to asi sedm procent.
Nový ředitel fondu Zbyněk Vičar se funkce ujme na začátku srpna.*