Jako tradiční hodnotí prodejci nadílku, kterou Češi v posledních dnech nakupují u příležitosti blížícího se Mikuláše. Nejčastěji děti obdarují čokoládovými a perníkovými cukrovinkami, arašídy či mandarinkami. Výrobky z čokolády jsou ale letos proti loňsku mírně dražší, a to kvůli rostoucí ceně kakaa. Z vyjádření obchodníků nicméně vyplývá, že tím poptávka zatím ovlivněna není, zpravidla je s loňskem srovnatelná.
Adventní kalendáře z čokolády podle mluvčího Košík.cz Františka Brože letos zdražily asi o desetinu. "Cena kakaa stoupla na komoditním trhu o více než 50 procent v meziročním srovnání," řekl. Kromě klasických kalendářů on-line supermarket nabízí také adventní kalendáře pro domácí mazlíčky nebo ty, které si zákazníci mohou sami naplnit, dodal.
Mírné zdražení čokoládových výrobků potvrzuje mluvčí Penny Market Tomáš Kubík. Těsně před Mikulášem podle něj zájem stoupne i o banány nebo jablka. V obchodech Tesco pak lidé mikulášskou nadílku kupují od začátku října. Vrchol poptávky ale mluvčí Iva Pavlousková očekává v tomto týdnu. Doplnila, že zatímco prodeje mandarinek jsou meziročně stejné, v případě pomerančů vzrostly. "Naši zákazníci mají zájem spíše o tradiční ovoce než o příliš exotické," uvedla. Podle mluvčí Globus Anety Turnovské se adventní kalendáře stále ve větší míře kupují dětem než dospělým.
Nižší zájem o adventní kalendáře
Mírně nižší zájem o adventní kalendáře letos pozoruje Lidl. Při výběru rozhoduje spíše motiv. "Kreativitě se meze nekladou. Úspěšně například prodáváme adventní fitness kalendář plný pomůcek vhodných na cvičení," dodala mluvčí Iveta Barabášová. On-line supermarket Rohlík.cz letos spustil akci, kdy při koupi jednoho z vybraných kalendářů poputuje druhý do dětského domova. V Kauflandu si pak mohou zákazníci pořídit i balíček uhlí a Albert nabídne bio kalendáře.
Mluvčí Alzy Eliška Čeřovská poznamenala, že výrobci přecházejí od klasického obdélníkového formátu k různým tvarům a velikostem kalendářů. Výrazně podle ní letos vzrostl zájem o adventní kalendáře s hračkami. Nejdražší stojí až 3000 korun, doplnila. Internetový srovnávač Heureka.cz pozoruje u příležitosti Mikuláše zájem také o tematické kostýmy.*