Každá čtvrtá kontrolovaná restaurace loni klamala zákazníky a dávala do jídel jiné potraviny, než uváděla na jídelních lístcích, vyplývá z kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Nepravdivé a zavádějící informace dostali inspektoři ve 49 případech ze 194 kontrol, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Pavel Kopřiva. V některých podnicích bylo prohřešků více, celkem jich tak bylo 60.
Inspekce se zaměřila zejména na restaurace a rychlá občerstvení. Nepravdivou či zavádějící informaci dostali inspektoři buď z jídelních či nápojových lístků, nebo také například ústním sdělením personálu. Se skutečným složením jídla se tyto informace rozcházely. Restauratéři klamou například v tom, že deklarují v jídle dražší potravinu, kterou však nahrazují levnější alternativou.
Nejčastěji podvádějí s italskou kuchyní
"Nejčastější typ klamání inspektoři zjistili při nabídce pokrmů se sýrem. Typickým příkladem je sýr parmazán. Chráněné označení původu Parmigiano - Reggiano provozovatelé zneužili v 18 případech, a to nahrazením deklarované složky jinou levnější se zdánlivě podobnými chuťovými vlastnostmi. Ve dvou případech inspektoři prokázali zneužití názvu Grana Padano. V 19 případech kontrola zjistila neoprávněné uvedení značky sýra Hermelín, přičemž složka byla v pokrmu nahrazena jinými značkami sýra (například typu camembert)," popsal Kopřiva.
Čtyřikrát měla být v jídle šunka, ale nebyla. "Z uvedených zjištěná vyplývá, že dle výsledků kontrol nejčastěji ke klamání dochází při nabízení pokrmů z italské gastronomie. Jedná se například o pizzu, těstoviny, rizoto a podobně," řekl Kopřiva.
Častým problémem u alkoholických nápojů je zneužití označení rum. V devíti případech hospodský donesl tuzemák nebo jinou lihovinu, která neodpovídá kategorii rum.
Kontrolovaní provozovatelé, kterým inspekce prokázala použití nepravdivých a zavádějících tvrzení, museli pochybení odstranit. Zahájí s nimi také správní řízení o uložení pokuty. Inspekce u výsledků podobných kontrol upozorňuje, že nelze vztáhnout výsledek na celý trh. Kontroly dělá cíleně v těch podnicích, které měly v minulosti problémy, či dostane podnět od spotřebitelů. Při plánování kontrol vychází ze systému analýzy rizika.*